Odjel za fiziku
Prirodoslovno matematički fakultet
Ruđera Boškovića 33, 21000 Split Hrvatska mob: +385 91522 0593 email: iaviani@pmfst.hr
|
||
Ivica Aviani Redoviti profesor u mirovini |
Životopis
Rođen je u Splitu 1955. godine u kojem je završio osnovnu školu i gimnaziju. Studirao je fiziku na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu Sveučilištu u Zagrebu u gdje je i doktorirao 1999. godine, nakon čega boravi na stručnom usavršavanju u Grenoblu. Od 1980. do 2017. godine zaposlen je na Institutu za fiziku u Zagrebu pri čemu od 2012. godine radi i na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu Sveučilišta u Splitu kao profesor, u početku s pola radnog vremena, a od 2017. u punom radnom vremenu. Bavi se eksperimentalnom fizikom čvrstog stanja, a zadnjih godina i istraživanjima u edukaciji fizike te istraživanjima u biofizici. Objavio je 56 znanstvenih radova, 17 stručnih radova i 3 udžbenika. Uz ostalo, vodio je 2 doktorska te brojne diplomske i završne radove.
Ivica Aviani radeći kao eksperimentalni fizičar neposredno je doprinijeo unaprjeđenju mjernih uređaja i tehnika na Institutu za Fiziku u Zagrebu, laboratoriju Louis Néel na CNRS-u u Grenoblu te na Odjelu za fiziku PMF-a u Splitu. U teorijskom radu razvijao je i primjenjivao programe za izračun termodinamičkih i magnetskih svojstava iona u kristalnom električnom polju te transportnih svojstava za Andersonov model. Istraživao je termodinamička svojstava superionskih vodiča i poluvodiča, termodinamička i magnetska svojstva jako koreliranih elektronskih sistema poput Kondo legura, teških fermiona, spojeva s fluktuirajućom valencijom. Na PMF-u Splitu uspostavio je laboratorij za mikroskopiju atomskih sila (AFM) gdje je među ostalim započeo istraživanja antimikrobnih efekata srebrnih nanočestica. U suradnji s Odjelom za fiziku u Rijeci i Odsjekom za fiziku u Sarajevu provodi već niz godina istraživanja u obrazovanju fizike.
Znanstveni rad poslužio mu je kao podloga za rad u popularizaciji znanosti za koju je interes razvio radeći na organizaciji Otvorenog dana Instituta za fiziku 2003. godine. Ukazivao je na važnost dobre komunikacije s javnošću za stvaranje pozitivnog stava o znanstvenicima i općenito o prirodoslovlju. Masovni odaziv građana i učenika pokazao je da je potreba za takvom komunikacijom velika, ali i zahtjevna jer znanstvenici nisu sasvim vični komuniciranju na jednostavan i razumljiv način. To ga motivira za daljnji rad na popularizaciji znanosti, posebno prirodoslovlja.
Njegova se djelatnost može sagledati kroz nekoliko faza koje uključuju rad s učenicima, rad s nastavnicima i rad sa studentima. Pritom se ideja o načinu poučavanja fizike razvija od popularizacije znanosti u školama, popularizacije znanosti i obrazovanja učenika i građana preko medija, obrazovanja nastavnika na stručnim skupovima, sve do znanstvenog istraživanja u području fizike u obrazovanju i razvoju kurikuluma utemeljenog na istraživanju.
U početku djeluje kroz E-školu fizika kao voditelj učeničkih obrazovnih projekata: Magnetizam i jaki magneti i Model bacača kladiva, 2002./2003. godine te surađuje na projektu Primjena informacijskih tehnologija: Magnetizam-interaktivni moduli, MZT 2003. Sudjeluje u pripremama hrvatske reprezentacije za Međunarodni turnir mladih fizičara (IYPT) od 2004. do 2010. te koordinira radom Istraživačkog centra mladih V. gimnazije u Zagrebu od 2006. do 2010. godine. Voditelj je projekta, Demonstracijski komplet za magnetizam, IF- MZOŠ, 2009.-2010. Član je Državnog povjerenstva za natjecanja 2009. i autor eksperimentalnog zadatka za Međunarodnu fizičku olimpijadu u Zagrebu 2010. Sudjeluje u radu Školskog laboratorija (2011) i Laboratorija slave (2012) British Councila kao član žirija. Svi navedeni projekti namijenjeni su učenicima. Imajući u vidu mogućnosti i važnost obrazovanja djece predškolske dobi, kroz koje je moguće animirati i njihove roditelje te bake i djedove, kroz udrugu Prirodopolis, sudjeluje u projektu Može li drugačije i Kako to istražuju djeca, namijenjenog djeci u vrtićima (2014./2015).
Rad na popularizaciji znanosti znatno pojačava kroz voditeljstvo radnog paketa FP6 projekta WYP2005 Europe pod naslovom Beauty of physics. Kroz njega 2005. godine organizira Festival fizike, natječaj i izložbu Ljepota fizike te učeničke predstave u teatru ITD pod nazivom Fizika na sceni i u priči. Organizira predavanja znanstvenika u školama diljem Hrvatske te pokreće projekt Fizika ekspres studentske sekcije HFD-a, koji uspješno djeluje i danas, i vodi ga od 2005. do 2008. godine. Od 2006. godine do danas preuzima voditeljstvo web sjedišta E-škola FIZIKA Hrvatskog fizikalnog društva te od MZOŠ dobiva trogodišnji program izvaninstitucionalnog obrazovanja. Organizira natječaj za najbolju fotografiju iz fizike te putujuću izložbu fotografija pod naslovom Fizika i fotografija u nizu hrvatskih gradova tijekom (2011. i 2012.). Svoj rad na popularizaciji nastavlja organiziranjem i vođenjem niza javnih manifestacija i nastupa u medijima a te objavljivanjem znanstveno-popularnih članaka. Ti uraci imali su za cilj približiti prirodoslovlje i rad znanstvenika učenicima i građanima. Održao je preko 60 znanstveno-popularnih predavanja iz fizike na Festivalu znanosti, Otvorenom danu Instituta za fiziku, Ljetnoj školi mladih fizičara, itd. te u nizu škola diljem Hrvatske.
Važnu ulogu u popularizaciji znanosti odigrala je Hrvatska radio-televizija s kojom je od 2003. godine uspostavio vrlo dobru suradnju. Sa školskim programom HRT-a realizira nekoliko obrazovnih projekata: Teslina godina (2006), Moj pokus (2008), Eksperimenti koji su promijenili svijet (2008.), Fizika i fotografija (2010./2011.), a svojim prilozima uz izvođenje pokusa neposredno sudjeluje u preko 50 obrazovnih emisija.
Shvaća da najveći utjecaj na učenike može imati ako radi s njihovim učiteljima i nastavnicima. Stoga zajedno s Agencijom za odgoj i obrazovanje (AZOO) pokreće i izvodi program Susreti znanstvenika i učitelja, 2007. godine te pokreće i vodi projekt Konceptualno poučavanje termodinamike u osnovnoj i srednjoj školi, AZOO-IF 2010. Kroz te projekte, koji uključuju brojna predavanja i radionice, nastoji nastavu fizike obogatiti suvremenim spoznajama i vratiti pokus u učionicu kao okosnicu nastavnog sata. U periodu 2007. godine do danas održao je oko 50 predavanja i radionica za nastavnikena Županijskim međužupanijskim i Državnim stručnim vijećima učitelja i nastavnika fizike diljem Hrvatske.
Razvio je pomoćno nastavno sredstvo Komplet za magnetizam (2010.) te postao koautorom udžbenika Otkrivamo fiziku 7 za sedmi i Otkrivamo fiziku 8 za osmi razred osnovne škole (2014.). Njegov znanstveni rad iz fizike u obrazovanju omogućio je razvijanje jednog novog znanstvenog područja i rezultirao doktoratom te prvom docenturom iz područja metodike nastave fizike u Hrvatskoj.
Aktivno sudjeluje u stručnim radnim skupinama za izradu kurikuluma Prirodoslovnog područja i kurikuluma predmeta Fizika. Njegov rad prepoznat je i među kolegama u susjednim zemljama zbog čega zadnjih godina ima brojna pozvana predavanja.
Prof. Aviani svojim je radom u obrazovanju učitelja, nastavnika, studenata i učenika te općenito svih hrvatskih građana kroz niz godina izravno doprinio popularizaciji i prirodnih znanosti te njihovoj percepciji kao zanimljivih, važnih i poželjnih područja ljudskog djelovanja, što je neobično važno u vremenu kada je interes za područje prirodoslovlja, posebno među učenicima i studentima u padu. To je postigao, prije svega, uz predan i zapažen znanstveni rad kroz koji je neposredno stjecao znanja, koja je potom jednostavnim rječnikom prenosio dalje putem javnih nastupa i medija te neposredno putujući diljem Hrvatske. Važno je naglasiti njegov doprinos u organizaciji šest domaćih i šest međunarodnih znanstvenih skupova. U 2017. godini, uz sve navedeno treba posebno istaknuti njegovu organizaciju XIII. hrvatskog simpozija o nastavi fizike u Zadru, koji je bio posvećen nacionalnom kurikulumu te sudjelovanje u organizaciji međunarodne radionice Spin, charge and energy transport in novel materials u Hvaru, u kojoj su sudjelovali vrhunski znanstvenici iz područja. Svi ti skupovi, uz primjereni odjek u javnosti, značajno su doprinijeli promociji hrvatske znanosti.
Školovanje
Zvanja
Studijski boravci
Vještine i kompentencije
Stručne
Organizacijske
Tehničke
Članstva
Znanstveni projekti i suradnja
Znanstveni radovi
radovi objavljeni u zbornicima
Stručni radovi
Uredničke knige
Udžbenici
Sudjelovanje na domaćim skupovima
Seminari
Nositelj kolegija
Mentorstvo
Obrazovni projekti
Stručno usavršavanje nastavnika
Popularizacija fizike
Projekti
Organizacija
Znanstveno- popularna predavanja i radionice
Posjete školama i znanstveno-popularna predavanja s pokusima
Obrazovne emisije / mediji
Linkovi