| 3 ECTS | |
| 30 P + 15 PK | |
| 20% primjene e-učenja | |
| Odjel za kemiju (Sceduly) |
| Nositelji: Renata OdžakSuradnici: |
| Ciljevi predmeta |
| Studenti će na osnovi poznavanja strukture atoma i prirode kemijske veze upoznati svojstva tvari u različitim fizičko-kemijskim uvjetima, a na osnovi općih kemijskih zakonitosti razumjeti kemijske promjene. |
| Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
| Nema preduvjeta. |
| Očekivani ishodi učenja |
| Studenti će po završetku navedenog kolegija: |
| 1. Objasniti položaje elemenata u periodnom sustavu i njihova svojstva na temelju |
| elektronske građe. |
| 2. Definirati vrste intramolekulskih veza u spojevima i elementarnim tvarima (ionska |
| veza, kovalentna veza) i na temelju toga predvidjeti njihova svojstva. |
| 3. Opisati međumolekulske sile i svojstva tekućina, krutina, plinova i otopina. |
| 4. Imenovati i razlikovati glavne vrste kemijskih reakcija i njihova obilježja. |
| 5. Primijeniti stehiometriju (kemijski račun) u rješavanju zadataka u svezi kemijskih |
| formula i jednadžbi kemijske reakcije. |
| Sadržaj predmeta |
| Predavanja: |
| 1.svojstva tvari, fizikalne i kemijske promjene, agregacijska stanja, elementi, spojevi i smjese tvari, simboli i formule, mjerne jedinice -2 h |
| 2.struktura atoma, subatomske čestice, protonski i nukleonski broj, izotopi, osnove kemijskog računa (definicija mola, relativne atomske mase, Avogadrove konstante), kvantna teorija i Bohrov model atoma, kvantno-mehanički model atoma, orbitale, pisanje elektronske konfiguracije atoma , Houndovo pravilo -4 h |
| 3. PSE, periodičnost (Ei, Ea, radijus atoma) - 2 h |
| 4. ionska veza, Lewisovim simbolima nastanak formulske jedinke, pisanje redoks reakcija u nastajanju iste, svojstva ionskih spojeva -3 h |
| 5.metalna veza (poluvodiči), kovalentna veza, teorija hibridnih orbitala (sp3), usmjerenost kovalentne veze, kut u molekuli i odstupanje od istog, kovalentni radijus, elektronegativnost, polarnost molekule, svojstva kovalentnih spojeva-4 h |
| 6.vrste međumolekulskih sila s naglaskom na vodikovu veza i utjecaj iste na svojstva (anomalija vode) - 2 h |
| 7.pisanje i izjednačavanje reakcija, vrste reakcija, iskorištenje reakcije i ograničavajući reaktant - 4 h |
| 8.plinovi (svojstva, jedinice za tlak), idealni i realni plinovi, plinski zakoni, opća plinska jednadžba, gustoća plinova, krutine (kubična kristalna rešetka), vrste kristala obzirom na jedinku, svojstva istih - 4 h |
| 9.tekućine (svojstva), otopine (priprava i iskazivanje sastava istih), zasićene i na nezasićene otopine, topljivost krutina, plinova i tekućina u tekućinama - 2 h |
| 10.zajedničko i različito kod galvanskog i elektroliznog članka, Daniellov g.čl., shema pisanja g.čl., standardna vodikova elektroda, njena upotreba, Voltin niz, standardni elektrodni potencijal, korozija, komercijalni g.čl. -2 h |
| 11.elektrolizni članak, elektroliza vode, elektroliza taline i vodene otopine neke soli, Faradayevi zakoni - 1 h |
| Laboratorijske vježbe: |
| ODVAJANJE HETEROGENIH I HOMOGENIH SMJESA (dekantiranje, odvajanje pomoću magneta, sublimacija, filtriranje preko običnog filtrirnog papira, filtriranje preko naboranog filtrirnog papira, ekstrakcija, destilacija pri atmosferskom tlaku) – 2 h |
| ELEMENTI I SPOJEVI (PSE, subatomske čestice i izotopi, bojanje plamena solima nekih metala, pisanje elektronske konfiguracije atoma i vrijednosti kvantnih brojeva, Lewisovi simboli, formule ionskih i kovalentnih spojeva, polarnost vode, modeli kovalentnih molekula, model vodikove veze)- 2 h |
| STEHIOMETRIJA KEMIJSKIH REAKCIJA (pisanje kemijskih reakcija i njihovo izjednačavanje, određivanje mjerodavnog reaktanta, određivanje iskorištenja reakcije) – 2 sata |
| PLINOVI (Boyle-Marriotteov zakon, Charles-Gay Lussacov zakon, dobivanje i dokazivanje ugljikova(IV) oksida, dobivanje i dokazivanje kisika) – 2 h |
| TEKUĆINE (površinska napetost tekućine, određivanje vrelišta tekućini, miješanje tekućina različitih gustoća, određivanje gustoće tekućini „najjednostavnijom“ metodom, određivanje gustoće tekućini areometrom, određivanje volumnog udjela alkohola u otopini alkoholometrom) – 2 sata |
| OTOPINE (priprava otopine određene množinske koncentracije, priprava otopine određenog masenog udjela, topljivost kuhinjske soli u vodi i heksanu, topljivost joda u vodi i heksanu, energetske promjene pri otapanju različitih soli u vodi, topljivost plinova u vodi) – 2 sata |
| ELEKTROKEMIJSKI PROCESI (elektromotorna sila galvanskog članka – Daniellov članak, uporaba voća za izradu galvanskog članka, elektroliza vodene otopine natrijeva klorida, elektroliza vodene otopine bakrova(II) klorida, elektroliza vodene otopine natrijeva sulfata, krumpir kao indikator elektrolize) – 3 h |
| NADOKNADA NEODRAĐENIH VJEŽBI -2 h |
| Vrste izvođenja nastave |
| - Predavanja - Laboratorij |
| Obveze studenata |
| Prisustvo na predavanjima i seminarima, aktivno sudjelovanje na nastavnim aktivnostima, ispit. |
| Praćenje rada studenata (ECTS) |
| - Pohađanje nastave (0.2) - Eksperimentalni rad (0.8) - Usmeni ispit (1) - Pismeni ispit (1) |
| Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
| Za prolaznu ocjenu potrebno je riješiti 50% pisanog ispita. Prolazna ocjena na pisanom ispitu preduvjet je za polaganje usmenog dijela ispita. |
| Obvezna literatura |
| R. Odžak, nastavni materijal za predavanja na e-learning R. Odžak, Interna skripta za laboratorijske vježbe |
| Martin S. Silberberg, Chemistry, The Molecular Nature of Mater and Change, 5th ed., McGraw-Hill Higher Education, 2009. |
| Izborna literatura |
| J. McMurry & R. C. Fay, General Chemistry, Atoms first., International edition, Prentice Hall, 2010. |
| Ivan Filipović, Stjepan Lipanović, Opća i anorganska kemija I dio, 9. izd., Školska knjiga, Zagreb, 1995. |
| Načini praćenja kvalitete |
| Razgovor sa studentima, anonimna studentska anketa, uspješnost studenata na kolegiju, samoanaliza. |
| Izvedba |
|
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 1. sem.) |
| Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |