| 6 ECTS | |
| 30 P + 30 PK | |
| 20% primjene e-učenja | |
| Odjel za informatiku (Sceduly) |
| Nositelji: Dino NejašmićSuradnici: |
| Ciljevi predmeta |
| Stjecanje temeljnih znanja o arhitekturi procesora i računalnog sustava. Usvajanje teorijskog znanja i praktičnog iskustva iz temeljnih aspekata vezanih za osnovni koncept izgradnje računalnog sustava, funkcija osnovnih funkcionalnih jedinica, načina dohvata, dekodiranja i izvođenja instrukcija, te tijeka podataka i instrukcija. Stjecanje znanja o aktualnim i budućim tehnološkim i arhitektonskim trendovima. |
| Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
| Uvjeti za upis: odslušan kolegij Uvod u računarstvo. Ulazne kompetencije: poznavanje osnova rada na računalu. |
| Očekivani ishodi učenja |
| Imenovati i objasniti osnovnu terminologiju i koncepte vezane za povijesni razvoj, ulogu i načela digitalnih računalnih sustava. |
| Analizirati i klasificirati jednostavnije logičke sklopove |
| Formalno opisati kombinacijske i sekvencijske logičke sklopove korištenjem Booleove algebre |
| Analizirati složenije logičke funkcije |
| Identificirati različite funkcionalne komponente računalnog sustava, razumjeti funkcije te relevantni tijek instrukcija i podataka. |
| Primijeniti znanja i vještine vezane za ključne aspekte strojnog programiranja (programiranja u asembleru). |
| Opisati model mikroprocesora jednostavne arhitekture. |
| Formulirati i primijeniti osnovne principe strojnog/asemblerskog programiranja na jednostavnu mikroprocesorsku arhitekturu. |
| Sadržaj predmeta |
| Predavanja: |
| Povijesni pregled razvoja računskih strojeva (2) |
| Turingov stoj, von Neumannovo računalo; model računala s pohranjenim programom (4) |
| Arhitektonske generacije računala (4) |
| Mikroračunalo (2) |
| Pojednostavljeni model mikroprocesora (2) |
| Izvođenje instrukcija, načini adresiranja (4) |
| Memorijski sustav, ulazno-izlazni sustav, sabirnice (4) |
| CISC i RISC procesori (2) |
| Napredne arhitekture procesora, višeprocesorski sustavi, višejezgreni procesori (4) |
| Tehnološki i arhitektonski trendovi, tehnologija budućnosti (2) |
| Vježbe: |
| Uvod i organizacija vježbi. Booleove funkcije i ostvarivanje Booleovih funkcija na razini osnovnih logičkih sklopova. (2) |
| Logika sudova. Booleova algebra. Kanonski oblici Booleovih funkcija. Svođenje funkcije na kanonski oblik. (2) |
| Minimizacija Booleovih funkcija: algebarska metoda, Karnaughove tablice. (2) |
| Nepotpuno specificirane funkcije. Transformacija logičke jednadžbe u oblik pogodan za hardversku realizaciju. (2) |
| Aritmetički sklopovi. Standardni kombinacijski moduli. Ostvarivanje Booleovih funkcija standardnim kombinacijskim modulima. (2) |
| Bistabil. Sekvencijski sklopovi, dijagram, tablica stanja, minimizacija. Projektiranje sekvencijskih sklopova. (2) |
| Memorije: karakteristični parametri; statičke i dinamičke memorije; organizacija memorijskih modula. (2) |
| Kolokvij 1 (2) |
| Model mikroprocesora M6800. Programski model. (2) |
| Načini adresiranja (2) |
| Program kao niz instrukcija. Izvođenje instrukcija na simulatoru. (2) |
| Programiranje u asembleru: Instrukcije za prijenos podataka. (2) |
| Programiranje u asembleru: Aritmetičke i logičke instrukcije. (2) |
| Programiranje u asembleru: Upravljačke instrukcije. (2) |
| Kolokvij 2 (2) |
| Vrste izvođenja nastave |
| - Predavanja - Vježbe - Mješovito e-učenje |
| Obveze studenata |
| Pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu, kolokviji, praktični ispit na računalu, usmeni ispit |
| Praćenje rada studenata (ECTS) |
| - Pohađanje nastave (1) - Praktični rad (1) - Eksperimentalni rad (1) - Kolokviji (1) - Usmeni ispit (1) - Pismeni ispit (0.5) - Domaće zadaće (0.5) |
| Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
| Kolokviji (25% + 25%) ili Pismeni ispit (50%) Usmeni ispit (50%) |
| Obvezna literatura |
| S. Ribarić: Građa računala: arhitektura i organizacija računarskih sustava, Algebra, Zagreb, 2011. |
| U. Peruško: Digitalna elektronika, logičko i električko projektiranje, III. prošireno izdanje, Školska knjiga - Zagreb, 1996 |
| Izborna literatura |
| U. Peruško, V. Glavinić: Digitalni sustavi, Školska knjiga, 2005 |
| A. S. Tanenbaum: Structured Computer Organization. Prentice-Hall International, Third Edition, 1990. |
| J. L. Hennessy and D. Patterson: Computer Architecture, A Quantitative Approach, Morgan Kaufmann Publication, Third Edition, 2003. |
| svi nastavni materijali dostupni su on-line |
| Nastavni materijali za predavanja i vježbe dostupni su on-line. |
| Načini praćenja kvalitete |
| Razgovor sa studentima, studentska evaluacija primjenom anonimne ankete, uspjeh studenata na ispitu, samoprocjena. |
| Izvedba |
|
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (izborni 6. sem.) • Informatika (obvezni 2. sem.) • Informatika i tehnika (obvezni 4. sem.) |
| Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |