2 ECTS | |
30 PK | |
25% primjene e-učenja | |
Odjel za informatiku (Sceduly) |
Nositelji: Jelena NakićSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Steći znanja o digitalnim sklopovima i sustavima te njihovoj primjeni u arhitekturi računala. Ovladati oblikovanjem i analizom digitalnih sklopova koji se koriste za realizaciju složenih logičkih funkcija u računalu. Analizirati način dohvata, dekodiranja i izvođenja naredbi u mikroprocesoru. Korištenjem prikladnih alata izraditi model jednostavnog procesora u simulacijskom okruženju. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Uvjeti za upis: položen kolegij Uvod u računarstvo. Upisan kolegij Arhitektura računala. Ulazne kompetencije: poznavanje osnova rada na računalu. |
Očekivani ishodi učenja |
1. Oblikovati i analizirati jednostavnije logičke sklopove |
2. Identificirati različite tipove tranzistora i njihovu primjenu u izradi logičkih sklopova |
3. Klasificirati složenije kombinacijske i sekvencijske logičke sklopove |
4. Identificirati i klasificirati standardne i programirljive logičke sklopove |
5. Oblikovati digitalne sklopove za realizaciju jednostavnih logičkih funkcija |
6. Usporediti osnovne implementacije digitalnih sklopova |
7. Izračunati performanse digitalnih sustava |
8. Identificirati osnovne dijelove procesora i objasniti njihov način rada |
9. Razviti zadani projektni zadatak |
10. Prezentirati i opisati završeni projekt |
Sadržaj predmeta |
Uvod u kolegij, upoznavanje sa okruženjem (Logisim), izrada sklopova i podsklopova |
Kombinacijski logički sklopovi: dekoder, demultipleksor, multipleksor, permanentna memorija, prioritetni koder, komparator. Implementacija i kaskadiranje kombinacijskih sklopova. (Logisim) |
Aritmetički sklopovi: zbrajalo, sklop za izdvojeno generiranje prijenosa, odbijalo, množilo, sklop za posmak. (Logisim) |
Sklop za predviđanje Carry signala kod zbrajanja (Logisim). |
Programirljivi moduli. Programirljivo i poluprogramirljivo logičko polje. |
Bistabil: osnovni bistabil, sinkroni bistabil, tipovi. Poboljšano upravljanje. Bridom okidani bistabili. Dvostruki bistabili. |
Standardni sekvencijski moduli: registri, posmačni registri, asinkrona i sinkrona brojila. |
Kolokvij 1 |
LED zaslon izrađen u Logisimu, upravljanje signalima po stupcu/retku |
7-segmentni zaslon u Logisimu |
Primjena digitalnih sklopova, realizacija u Logisimu - semafor (promet), upravljanje liftom, elektronička brava |
Arduino - osnovne komponente i razvojno okruženje, povezivanje sa računalom |
Virtual Breadboard - simulacija mikrokontrolera, LED |
Mini projekt sa virtualnim Arduino mikrokontrolerom |
2. kolokvij |
Vrste izvođenja nastave |
- Vježbe - Mješovito e-učenje - Laboratorij |
Obveze studenata |
Pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu, kolokviji, praktični ispit na računalu |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1) - Pismeni ispit (1) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Kolokviji (50% + 50%) Praktični ispit (100%) Položena oba kolokvija zamjenjuju praktični ispit. |
Obvezna literatura |
U. Peruško, Digitalna elektronika, logičko i električko projektiranje, III. prošireno izdanje, Školska knjiga - Zagreb, 1996 |
S. Ribarić: Građa računala: arhitektura i organizacija računarskih sustava, Algebra, Zagreb, 2011. |
J. Nakić: Radni materijal za vježbe u praktikumu |
Izborna literatura |
U. Peruško, V. Glavinić: Digitalni sustavi, Školska knjiga, 2005 |
A. S. Tanenbaum: Structured Computer Organization. Prentice-Hall International, Third Edition, 1990. |
J. L. Hennessy and D. Patterson: Computer Architecture, A Quantitative Approach, Morgan Kaufmann Publication, Third Edition, 2003. |
Načini praćenja kvalitete |
Razgovor sa studentima, studentska evaluacija primjenom anonimne ankete, uspjeh studenata na ispitu, samoprocjena |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (izborni 6. sem.) • Informatika i tehnika (obvezni 4. sem.) • Matematika i informatika (obvezni 6. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |