PMIK50: Metodika nastave informatike I (159973)

 6 
ECTS
30 P + 30 S + 30 M
0% primjene e-učenja
Odjel za informatiku (Sceduly)
Nositelji: Ivica Boljat, Monika Mladenović
Suradnici:
Ciljevi predmeta
Teorijski i praktično osposobiti studente za kvalitetnu pripremu, realizaciju i analizu nastavnog procesa
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Obvezno temeljito poznavanje ključnih informatičkih područja (programiranje, strukture podataka i algoritmi, baze podataka, računalne mreže, arhitektura računala..) Poželjno je poznavanje didaktike i psihologije učenja.
Očekivani ishodi učenja
Studenti će moći:
1. Razlikovati informatiku kao jedne od temeljnih prirodnih znanosti od drugih srodnih znanstvenih disciplina
2. Shvatiti ulogu nastavnika informatike u skladu s teorijama škole
3. Analizirati kurikulum informatike, planirati nastavu, organizirati znanje za poduku.
4. Realizirati nastavu koristeći najprikladnije modele poučavanja prilagođene sadržaju, vrsti škole, uzrastu i individualnim karakteristikama učenika, posebno uvažavajući stilove učenja i teoriju višestrukih inteligencija te preporuke koje proizlaze iz teorija učenja
5. Motivirati učenike služeći se teorijskim rezultatima, posebno kognitivnih teorija motivacije i teorijom postizanja cilja
6. Prepoznati faktore koji ometaju objektivno ocjenjivanje i ublažiti njihovo djelovanje, sastaviti mjerne instrumente koji ispunjavaju zahtjeve valjanosti, pouzdanosti, objektivnosti
Sadržaj predmeta
1. Osnovni pojmovi: informatika, računarstvo, računarska znanost, informacijska znanost, računalno inženjerstvo, informacijsko-komunikacijske tehnologije, programsko inženjerstvo, informacijski sustavi. CC2005. (2+2+0)
2. Klasifikacija metodike i informatike u sustavu znanosti ACM, Frascati. Informatika je prirodna znanost – Denning. Odnos metodika-didaktika-supstraktne znanosti. (1+1+0)
3. Je li metodika znanost. Kriteriji Poppera, Connorsa, Monshowera, Lakatosa, Laudana. (1+1+0)
4. HNOS, K-12, CS213. Pismenost, okretnost, potrebna znanja i vještine: koncepti, sposobnost rješavanja problema, vještine primjene IT. Alternativni pristupi izradi kurikuluma. Treshold koncepti. (3+3+4)
5. Teorije škole. (2+2+0)
6. Didaktičke teorije.(2+2+0)
7. Modeli poučavanja u nastavi informatike: problemska nastava, projektna, šegrtovanje, učenje putem otkrivanja, suradnička, ERR okvir za poučavanje, situacijsko učenje, generička, sinektika. Berginovi obrasci.Poučavanje u računalnom laboratoriju. Stjecanje iskustva u poučavanju informatike. (4+6+12)
8. Komuniciranje i planiranje nastave. Organiziranje znanja za poduku. (2+2+4)
9. Konstruktivizam. (2+2+0)
10. Biheviorističke i kognitivne teorije učenja: Piaget, Vigotski, Talizina, Galjperin, Podđakov, Bruner, Gagne, Bandura. Teorije obrade informacija.
11. Stilovi učenja. Myers-Briggs, Pask, Entwistle, Grasha-Reichmann, Dunn-Dunn, Gregorc, Kolb, Honey-Mumford, Herrmann, Felder-Silverman. (2+2+0)
12. Učenje pojmova. Klausmeierova CLD teorija. (1+1+2)
13. Motivacija. Izvori motivacijskih potreba. Teorije motivacije: Maslow, Alderfer, teorija očekivanja, atribucijska teorija, teorija kognitivne disonance, teorija postizanja ciljeva. (2+2+0)
14. Dokimologija. Izvori i vrste pogrešaka. Mjerni instrumenti i karakteristike. Valjanost, pouzdanost, objektivnost, diskriminativna vrijednost zadatka. Konstrukcija testa iz informatike korištenjem Bloomove taksonomije. Vrste pitanja u CSE. (3+3+8)
Vrste izvođenja nastave
- Seminari
- Vježbe
- Mentorski rad
- Domaće zadaće
Obveze studenata
Usmeni ispit. Tri pisane pripreme nastavnih sati s teorijskom analizom. 10 sati sudjelovanja u nastavu u osnovnoj školi, izrada tri pisane pripreme nastavnih sati s teorijskom analizom. te održano ispitno predavanje.
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (2)
- Praktični rad (1)
- Usmeni ispit (3)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Usmeni ispit (75%) Nastavna praksa (25%)
Obvezna literatura
Boljat, I., Metodika nastave matematike I - predavanja, 2014.
Hazzan, O., Lapidot, T., Ragonis, N., Guide to teaching computer science: an activity-based approach, Springer, 2011.
Izborna literatura
Petrina, S., Advanced teaching methods for technology classroom, Information Science Publishing, 2007.
Schubert, S., Schwill, A., Didaktik der informatik, 2011.
Hubvieser, P., Didaktik der Informatik: Grundlagen, Konzepte, Beispiele, 2007.
Instructional strategies online, http://olc.spsd.sk.ca/DE/pd/instr/index.html, 2014.
Načini praćenja kvalitete
1. Studentske ankete.
2.Povratne informacije mentora iz osnovne i srednje škole.
3. Povratne informacije sa stručnih ispita.
4.Samoprocjena
Dodatne informacije
Seminar - refleksija studenata o održanoj nastavi u osnovnoj školi.
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Fizika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 •  Informatika i tehnika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 •  Informatika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 •  Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.