3 ECTS | |
30 P | |
0% primjene e-učenja | |
Odjel za matematiku (Sceduly) |
Nositelji: Željka ZorićSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
prikazati povijesni razvoj matematičkih ideja i metoda od prvih civilizacija do 20. stoljeća proučiti i opisati životopise velikih svjetskih matematičara proučiti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara na razvoj matematičkih ideja i metoda pripremiti studente/ice za cjeloživotno učenje u području matematičkog obrazovanja |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Nema uvjeta za upis kolegija |
Očekivani ishodi učenja |
Od studenata/ica se nakon odrađenog kolegija očekuje da mogu: |
demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo određenu civilizaciju |
demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo doprinos velikih matematičara |
povezivati i argumentirati uzroke i posljedice razvoja matematičkih ideja i metoda |
izvijestiti o ključnim događajima u životopisima velikih svjetskih matematičara |
objasniti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara |
povezati i objasniti kronološki razvoj određene grane matematike |
procijeniti i preporučiti koje se činjenice, priče i doprinosi mogu efikasno upotrijebiti u nastavi matematike da bi zainteresirali i motivirali učenike |
Sadržaj predmeta |
Na predavanjima rade se sljedeći sadržaji: |
Matematika i prapovijest |
Matematika prvih civilizacija – Babilon i Egipat |
Starogrčka matematika – od Talesa do pojma nesumjerljivosti |
Starogrčka matematika – Helenističko razdoblje |
Starogrčka matematika – Postklasično razdoblje |
Starogrčka matematika – Srebrno doba |
Tri klasična problema |
Matematika u rimskoj državi |
Matematika neeuropskih naroda – Kina i Indija |
Arapska matematika |
Matematika u srednjem vijeku |
Matematika u renesansi |
Razvoj matematičke analize |
Razvoj teorije vjerojatnosti |
Otkriće analitičke geometrije |
Otkriće neeuklidske geometrije |
Teorija brojeva u novom vijeku |
Nastanak teorije skupova |
Nastanak teorije grupa |
Žene u matematici |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari |
Obveze studenata |
redovito prisustvovati nastavi napisati seminarski rad na odabranu temu predati seminarski rad u pisanom obliku prezentirati seminarski rad aktivno sudjelovati na nastavi |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (1.5) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Studenti koji su redovito pratili nastavu (više od 80% sati), koji su napisali i prezentirali seminarski rad s prolaznom ocjenom imaju pravo na potpis. Studentima koji su stekli pravo na potpis ocjena se formira na temelju ocjene seminarskog rada (pisani dio, prezentacija, aktivnost na nastavi)(40%) i ocjene usmenog ispita (60%). |
Obvezna literatura |
M. Bruckler, Povijest matematike 1, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2007 |
M. Bruckler, Povijest matematike 2, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2010. |
V. Devide, Matematika kroz kulture i epohe, Školska knjiga, Zagreb, 1979 |
Z. Šikić, Kako je stvarana novovjekovna matematika, Školska knjiga, Zagreb, 1989. |
Š. Znam i dr., Pogled u povijest matematike, Tehnička knjiga, Zagreb, 1989. |
G. I. Gleizer, Povijest matematike za školu, Školske novine i HMD, Zagreb, 2003. |
Ž. Dadić, Povijest ideja i metoda u matematici i fizici, Školska knjiga, Zagreb, 1992. |
E. T. Bell, Veliki matematičari, Znanje, zagreb, 1972. |
Izborna literatura |
Ž. Dadić, Razvoj matematike, Školska knjiga, Zagreb, 1975. |
Ž. Dadić, Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata 1 i 2, SNL, Zagreb, 1982. |
The Oxford handbook of the History of mathematics, Oxford University Press |
F. Burton, The History of Mathematics: An introduction, 6th edition, McGraw – Hill Primis, 2007. |
D. Berlinski, Beskonačni uspon: Kratka povijest matematike, Alfa, zagreb, 2011. |
F.M.Bruckler, Matematički dvoboji, Školska knjiga, Zagreb, 2011. |
Evariste Galois – opus, priredio Leon Horvat, Element, Zagreb, 2011. |
Larousse enciklopedija za mlade: Matematika i informatika, ABC naklada, Zagreb, 2004. |
Načini praćenja kvalitete |
U zadnjem tjednu nastave iz ovog kolegija provodit će se anonimna anketa u kojoj će studenti evaluirati kvalitetu održane nastave. |
Izvedba |
Sveučilišni diplomski studij • Matematika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.) • Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.) • Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |