| 3 ECTS | |
| 30 P | |
| 0% primjene e-učenja | |
| Odjel za matematiku (Sceduly) |
| Nositelji: Željka ZorićSuradnici: |
| Ciljevi predmeta |
| prikazati povijesni razvoj matematičkih ideja i metoda od prvih civilizacija do 20. stoljeća proučiti i opisati životopise velikih svjetskih matematičara proučiti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara na razvoj matematičkih ideja i metoda pripremiti studente/ice za cjeloživotno učenje u području matematičkog obrazovanja |
| Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
| Nema uvjeta za upis kolegija |
| Očekivani ishodi učenja |
| Od studenata/ica se nakon odrađenog kolegija očekuje da mogu: |
| demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo određenu civilizaciju |
| demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo doprinos velikih matematičara |
| povezivati i argumentirati uzroke i posljedice razvoja matematičkih ideja i metoda |
| izvijestiti o ključnim događajima u životopisima velikih svjetskih matematičara |
| objasniti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara |
| povezati i objasniti kronološki razvoj određene grane matematike |
| procijeniti i preporučiti koje se činjenice, priče i doprinosi mogu efikasno upotrijebiti u nastavi matematike da bi zainteresirali i motivirali učenike |
| Sadržaj predmeta |
| Na predavanjima rade se sljedeći sadržaji: |
| Matematika i prapovijest |
| Matematika prvih civilizacija – Babilon i Egipat |
| Starogrčka matematika – od Talesa do pojma nesumjerljivosti |
| Starogrčka matematika – Helenističko razdoblje |
| Starogrčka matematika – Postklasično razdoblje |
| Starogrčka matematika – Srebrno doba |
| Tri klasična problema |
| Matematika u rimskoj državi |
| Matematika neeuropskih naroda – Kina i Indija |
| Arapska matematika |
| Matematika u srednjem vijeku |
| Matematika u renesansi |
| Razvoj matematičke analize |
| Razvoj teorije vjerojatnosti |
| Otkriće analitičke geometrije |
| Otkriće neeuklidske geometrije |
| Teorija brojeva u novom vijeku |
| Nastanak teorije skupova |
| Nastanak teorije grupa |
| Žene u matematici |
| Vrste izvođenja nastave |
| - Predavanja - Seminari |
| Obveze studenata |
| redovito prisustvovati nastavi napisati seminarski rad na odabranu temu predati seminarski rad u pisanom obliku prezentirati seminarski rad aktivno sudjelovati na nastavi |
| Praćenje rada studenata (ECTS) |
| - Pohađanje nastave (1) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (1.5) |
| Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
| Studenti koji su redovito pratili nastavu (više od 80% sati), koji su napisali i prezentirali seminarski rad s prolaznom ocjenom imaju pravo na potpis. Studentima koji su stekli pravo na potpis ocjena se formira na temelju ocjene seminarskog rada (pisani dio, prezentacija, aktivnost na nastavi)(40%) i ocjene usmenog ispita (60%). |
| Obvezna literatura |
| M. Bruckler, Povijest matematike 1, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2007 |
| M. Bruckler, Povijest matematike 2, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2010. |
| V. Devide, Matematika kroz kulture i epohe, Školska knjiga, Zagreb, 1979 |
| Z. Šikić, Kako je stvarana novovjekovna matematika, Školska knjiga, Zagreb, 1989. |
| Š. Znam i dr., Pogled u povijest matematike, Tehnička knjiga, Zagreb, 1989. |
| G. I. Gleizer, Povijest matematike za školu, Školske novine i HMD, Zagreb, 2003. |
| Ž. Dadić, Povijest ideja i metoda u matematici i fizici, Školska knjiga, Zagreb, 1992. |
| E. T. Bell, Veliki matematičari, Znanje, zagreb, 1972. |
| Izborna literatura |
| Ž. Dadić, Razvoj matematike, Školska knjiga, Zagreb, 1975. |
| Ž. Dadić, Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata 1 i 2, SNL, Zagreb, 1982. |
| The Oxford handbook of the History of mathematics, Oxford University Press |
| F. Burton, The History of Mathematics: An introduction, 6th edition, McGraw – Hill Primis, 2007. |
| D. Berlinski, Beskonačni uspon: Kratka povijest matematike, Alfa, zagreb, 2011. |
| F.M.Bruckler, Matematički dvoboji, Školska knjiga, Zagreb, 2011. |
| Evariste Galois – opus, priredio Leon Horvat, Element, Zagreb, 2011. |
| Larousse enciklopedija za mlade: Matematika i informatika, ABC naklada, Zagreb, 2004. |
| Načini praćenja kvalitete |
| U zadnjem tjednu nastave iz ovog kolegija provodit će se anonimna anketa u kojoj će studenti evaluirati kvalitetu održane nastave. |
| Izvedba |
|
Sveučilišni diplomski studij • Matematika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.) • Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.) • Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.) |
| Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |