PMM009: Povijest matematike (67192)

 3 
ECTS
30 P
0% primjene e-učenja
Odjel za matematiku (Sceduly)
Nositelji: Željka Zorić
Suradnici:
Ciljevi predmeta
prikazati povijesni razvoj matematičkih ideja i metoda od prvih civilizacija do 20. stoljeća
proučiti i opisati životopise velikih svjetskih matematičara
proučiti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara na razvoj matematičkih ideja i metoda
pripremiti studente/ice za cjeloživotno učenje u području matematičkog obrazovanja
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Nema uvjeta za upis kolegija
Očekivani ishodi učenja
Od studenata/ica se nakon odrađenog kolegija očekuje da mogu:
demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo određenu civilizaciju
demonstrirati na koji su način računali, dokazivali tvrdnje i rješavali zadatke kroz povijest matematike – ako promatramo doprinos velikih matematičara
povezivati i argumentirati uzroke i posljedice razvoja matematičkih ideja i metoda
izvijestiti o ključnim događajima u životopisima velikih svjetskih matematičara
objasniti utjecaj i doprinose velikih svjetskih matematičara
povezati i objasniti kronološki razvoj određene grane matematike
procijeniti i preporučiti koje se činjenice, priče i doprinosi mogu efikasno upotrijebiti u nastavi matematike da bi zainteresirali i motivirali učenike
Sadržaj predmeta
Na predavanjima rade se sljedeći sadržaji:
Matematika i prapovijest
Matematika prvih civilizacija – Babilon i Egipat
Starogrčka matematika – od Talesa do pojma nesumjerljivosti
Starogrčka matematika – Helenističko razdoblje
Starogrčka matematika – Postklasično razdoblje
Starogrčka matematika – Srebrno doba
Tri klasična problema
Matematika u rimskoj državi
Matematika neeuropskih naroda – Kina i Indija
Arapska matematika
Matematika u srednjem vijeku
Matematika u renesansi
Razvoj matematičke analize
Razvoj teorije vjerojatnosti
Otkriće analitičke geometrije
Otkriće neeuklidske geometrije
Teorija brojeva u novom vijeku
Nastanak teorije skupova
Nastanak teorije grupa
Žene u matematici
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Seminari
Obveze studenata
redovito prisustvovati nastavi
napisati seminarski rad na odabranu temu
predati seminarski rad u pisanom obliku
prezentirati seminarski rad
aktivno sudjelovati na nastavi
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (1)
- Seminarski rad (0.5)
- Usmeni ispit (1.5)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Studenti koji su redovito pratili nastavu (više od 80% sati), koji su napisali i prezentirali seminarski rad s prolaznom ocjenom imaju pravo na potpis.
Studentima koji su stekli pravo na potpis ocjena se formira na temelju ocjene seminarskog rada (pisani dio, prezentacija, aktivnost na nastavi)(40%) i ocjene usmenog ispita (60%).
Obvezna literatura
M. Bruckler, Povijest matematike 1, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2007
M. Bruckler, Povijest matematike 2, Sveučilište J. J. Strossmayara u Osijeku, 2010.
V. Devide, Matematika kroz kulture i epohe, Školska knjiga, Zagreb, 1979
Z. Šikić, Kako je stvarana novovjekovna matematika, Školska knjiga, Zagreb, 1989.
Š. Znam i dr., Pogled u povijest matematike, Tehnička knjiga, Zagreb, 1989.
G. I. Gleizer, Povijest matematike za školu, Školske novine i HMD, Zagreb, 2003.
Ž. Dadić, Povijest ideja i metoda u matematici i fizici, Školska knjiga, Zagreb, 1992.
E. T. Bell, Veliki matematičari, Znanje, zagreb, 1972.
Izborna literatura
Ž. Dadić, Razvoj matematike, Školska knjiga, Zagreb, 1975.
Ž. Dadić, Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata 1 i 2, SNL, Zagreb, 1982.
The Oxford handbook of the History of mathematics, Oxford University Press
F. Burton, The History of Mathematics: An introduction, 6th edition, McGraw – Hill Primis, 2007.
D. Berlinski, Beskonačni uspon: Kratka povijest matematike, Alfa, zagreb, 2011.
F.M.Bruckler, Matematički dvoboji, Školska knjiga, Zagreb, 2011.
Evariste Galois – opus, priredio Leon Horvat, Element, Zagreb, 2011.
Larousse enciklopedija za mlade: Matematika i informatika, ABC naklada, Zagreb, 2004.
Načini praćenja kvalitete
U zadnjem tjednu nastave iz ovog kolegija provodit će se anonimna anketa u kojoj će studenti evaluirati kvalitetu održane nastave.
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Matematika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.)
 •  Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.