PMM112: Teorija skupova (79236)

 6 
ECTS
30 P + 30 A
30% primjene e-učenja
Odjel za matematiku (Sceduly)
Nositelji: Goran Erceg
Suradnici:
Ciljevi predmeta
Student će usvojiti osnovna znanja iz Teorije skupova nužno potrebna za razumijevanje i usvajanje drugih matematičkih sadržaja. Steći će vještinu izvođenja različitih skupovnih operacija, operacija s kardinalnim i rednim brojevima i računanja kardinalnosti skupova zadanih na različite načine. Upoznat će se s povijesnim značenjem Cantorovog naivnog pristupa Teoriji skupova kao i Zermelo-Fraenkelova aksiomatikom te njezinom ulogom u otklanjanju paradoksa.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Nema ih
Očekivani ishodi učenja
Od studenata/ica se nakon položenog kolegija očekuje da budu sposobni:
- objasniti i vrednovati povijesnu ulogu „naivnog“ Cantorova pristupa teoriji skupova
-aksiomatski izgraditi Teoriju skupova pomoću Zermelo-Fraenkelova sustava aksioma
- računati kardinalne brojeve skupova zadanih na različite načine
- primijeniti aritmetiku i uređaj među kardinalnim i rednim brojevima
-primijeniti Cantor-Bernsteinov teorem i druge teoreme o kardinalnostima
- karakterizirati uređajne tipove skupova N, Q, Z i R
-definirati redne brojeve i brojevne razrede
-primijeniti transfinitnu indukciju
- iskazati tvrdnje ekvivalentne Aksiomu izbora.
Sadržaj predmeta
- Uvod. Cantorova naivna teorija skupova. Paradoksi. (1)
-Zermelo-Fraenkelovi aksiomi .(4)
-Relacije i funkcije. (1)
-Induktivan i tranzitivan skup. Peanovi aksiomi. Teorem o rekurziji.(3)
-Aksiom izbora. Funkcija izbora. Familija skupova. Produkt familije skupova. (1)
-Konačni i beskonačni skupovi. (2)
-Ekvipotentnost. Kardinalni broj. Cantor-Bernsteinov teorem. (2)
-Prebrojivi skupovi. Unija i kartezijev produkt prebrojivih skupova. (4)
-Neprebrojivi skupovi. Kontinuum. Hipoteza kontinuuma. (2)
-Parcijalni uređaj. Potpuni uređaj. Izomorfizmi uređenih skupova. Redni tipovi. (3)
-Uređajna karakterizacija skupova N, Z, Q i R. (2)
-Dobro uređeni skupovi. Redni brojevi. Transfinitna indukcija. Buralli-Fortijev paradoks. (3)
-Brojevni razredi. Tvrdnje ekvivalentne Aksiomu izbora. (2)
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Vježbe
Obveze studenata
Pohađanje nastave. Obavezna je nazočnost na barem 70% predavanja i vježbi.
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (2)
- Usmeni ispit (2)
- Pismeni ispit (2)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Ispit na kojem se rješavaju praktični i teorijski zadatci polaže se pismeno. Položeni pismeni ispit je uvjet za pristupanje usmenom ispitu. Pismeni ispit je preliminacijski a može se položiti i putem dvaju kolokvija tijekom nastave. Konačna ocjena se formira kao aritmetička sredina ocjene na pismenom dijelu ispita i ocjene na usmenom dijelu ispita. U slučaju neuspjeha na usmenom ispitu ili kolokvijima student mora pristupiti pismenom ispitu da bi stekao pravo (ponovnog) pristupa usmenome ispitu.
Obvezna literatura
V. Matijević, Uvod u teoriju skupova, nastavni materijal-skripta
P. Papić, Uvod u teoriju skupova, HMD, Zagreb,2000.
H.B. Enderton, Elements of Set Theory, Academic Press, New York, 1977P
Izborna literatura
K. Kuratowski, A. Mostowski, Set Theory, PWN, Warszawa, 1968.
Načini praćenja kvalitete
Statistika ispitnih rezultata i studentsko evaluiranje putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu.
Izvedba
Sveučilišni prijediplomski studij
 •  Matematika; smjer: Matematički (obvezni 4. sem.)
 •  Matematika; smjer: Računarski (obvezni 4. sem.)
 •  Matematika; smjer: Primijenjena matematika (izborni 4. sem.)
 •  Matematika i informatika (staro) (obvezni 4. sem.)
Sveučilišni diplomski studij
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (izborni 4. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.