6 ECTS | |
30 P + 30 A | |
30% primjene e-učenja | |
Odjel za matematiku (Sceduly) |
Nositelji: Goran ErcegSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Student će usvojiti osnovna znanja iz Teorije skupova nužno potrebna za razumijevanje i usvajanje drugih matematičkih sadržaja. Steći će vještinu izvođenja različitih skupovnih operacija, operacija s kardinalnim i rednim brojevima i računanja kardinalnosti skupova zadanih na različite načine. Upoznat će se s povijesnim značenjem Cantorovog naivnog pristupa Teoriji skupova kao i Zermelo-Fraenkelova aksiomatikom te njezinom ulogom u otklanjanju paradoksa. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Nema ih |
Očekivani ishodi učenja |
Od studenata/ica se nakon položenog kolegija očekuje da budu sposobni: |
- objasniti i vrednovati povijesnu ulogu „naivnog“ Cantorova pristupa teoriji skupova |
-aksiomatski izgraditi Teoriju skupova pomoću Zermelo-Fraenkelova sustava aksioma |
- računati kardinalne brojeve skupova zadanih na različite načine |
- primijeniti aritmetiku i uređaj među kardinalnim i rednim brojevima |
-primijeniti Cantor-Bernsteinov teorem i druge teoreme o kardinalnostima |
- karakterizirati uređajne tipove skupova N, Q, Z i R |
-definirati redne brojeve i brojevne razrede |
-primijeniti transfinitnu indukciju |
- iskazati tvrdnje ekvivalentne Aksiomu izbora. |
Sadržaj predmeta |
- Uvod. Cantorova naivna teorija skupova. Paradoksi. (1) |
-Zermelo-Fraenkelovi aksiomi .(4) |
-Relacije i funkcije. (1) |
-Induktivan i tranzitivan skup. Peanovi aksiomi. Teorem o rekurziji.(3) |
-Aksiom izbora. Funkcija izbora. Familija skupova. Produkt familije skupova. (1) |
-Konačni i beskonačni skupovi. (2) |
-Ekvipotentnost. Kardinalni broj. Cantor-Bernsteinov teorem. (2) |
-Prebrojivi skupovi. Unija i kartezijev produkt prebrojivih skupova. (4) |
-Neprebrojivi skupovi. Kontinuum. Hipoteza kontinuuma. (2) |
-Parcijalni uređaj. Potpuni uređaj. Izomorfizmi uređenih skupova. Redni tipovi. (3) |
-Uređajna karakterizacija skupova N, Z, Q i R. (2) |
-Dobro uređeni skupovi. Redni brojevi. Transfinitna indukcija. Buralli-Fortijev paradoks. (3) |
-Brojevni razredi. Tvrdnje ekvivalentne Aksiomu izbora. (2) |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Vježbe |
Obveze studenata |
Pohađanje nastave. Obavezna je nazočnost na barem 70% predavanja i vježbi. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (2) - Usmeni ispit (2) - Pismeni ispit (2) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Ispit na kojem se rješavaju praktični i teorijski zadatci polaže se pismeno. Položeni pismeni ispit je uvjet za pristupanje usmenom ispitu. Pismeni ispit je preliminacijski a može se položiti i putem dvaju kolokvija tijekom nastave. Konačna ocjena se formira kao aritmetička sredina ocjene na pismenom dijelu ispita i ocjene na usmenom dijelu ispita. U slučaju neuspjeha na usmenom ispitu ili kolokvijima student mora pristupiti pismenom ispitu da bi stekao pravo (ponovnog) pristupa usmenome ispitu. |
Obvezna literatura |
V. Matijević, Uvod u teoriju skupova, nastavni materijal-skripta |
P. Papić, Uvod u teoriju skupova, HMD, Zagreb,2000. |
H.B. Enderton, Elements of Set Theory, Academic Press, New York, 1977P |
Izborna literatura |
K. Kuratowski, A. Mostowski, Set Theory, PWN, Warszawa, 1968. |
Načini praćenja kvalitete |
Statistika ispitnih rezultata i studentsko evaluiranje putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Matematika; smjer: Matematički (obvezni 4. sem.) • Matematika; smjer: Računarski (obvezni 4. sem.) • Matematika; smjer: Primijenjena matematika (izborni 4. sem.) • Matematika i informatika (staro) (obvezni 4. sem.) Sveučilišni diplomski studij • Matematika i fizika; smjer: nastavnički (izborni 4. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |