PMM122: Metodika nastave matematike I (79453)

 6 
ECTS
30 P + 30 S + 30 A
15% primjene e-učenja
Odjel za matematiku (Sceduly)
Nositelji: Nikola Koceić Bilan, Željka Zorić
Suradnici:
Ciljevi predmeta
Student/ica će:
Naučiti planirati, organizirati i realizirati nastavu matematike
Upoznati načela nastave matematike
Naučiti primjenjivati različite (suvremene i tradicionalne) nastavne strategije i metode poučavanja u nastavi matematike u osnovnoj školi
Naučiti prilagoditi matematički sadržaj koji je potrebno usvojiti u ovisnosti o uzrastu i sposobnostima učenika, te u ovisnosti o specifičnim ciljevima
Naučiti argumentirano primijeniti teme iz elementarne matematike u osnovnoškolskoj nastavi
Naučiti korektno definirati bilo koji matematički pojam poštujući standarde matematičke definicije.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Ulazne kompetencije: Poznavanje svih sadržaja elementarne matematike
Očekivani ishodi učenja
Od studenata/ica se nakon položenog kolegija očekuje da budu sposobni:
planirati, organizirati i realizirati nastavu matematike
primijeniti načela nastave matematike koristeći različite nastavne strategije, metode i oblike rada
odrediti ishode učenja za pojedine nastavne cjeline, nastavne teme i zadatke, te metodički pravilno artikulirati nastavni sat
izraditi pisanu pripremu za izvođenje nastavnog sata
osmisliti, izraditi i primijeniti različita nastavna sredstva i pomagala
primijeniti suvremena nastavna pomagala
stručno i metodički korektno izvesti nastavni sat u osnovnoj školi
koristiti matematičke sadržaje, simbole i terminologiju potrebne u školskom obrazovanju
samostalno, matematički ispravno i metodički korektno riješiti bilo koji matematički zadatak iz udžbeničke građe za osnovne i srednje škole, odnosno uspješno formulirati primjereni matematički zadatak
samostalno, intuitivno i matematički korektno definirati bilo koji matematički pojam poštujući standarde matematičke definicije, kao i prepoznati nekorektne matematičke definicije
Sadržaj predmeta
Predavanja/Seminari/Vježbe
Cilj i zadaća nastave matematike. Matematika u Nacionalnom okvirnom kurikulumu. Učeničke kompetencije/ishodi učenja. (4+8+8))
Nastavni plan i program. Nastavni sat matematike. Struktura nastavnog sata matematike. Mikro i makro planiranje. Pisana priprema za nastavni sat. Analiza nastavnog sata. (2+9+9)
Načela nastave matematike. (2+2+2)
Nastavne strategije – metode i oblici rada (frontalna i diferencirana nastava, metoda rada s tekstom, predavačka metoda, metoda dijaloga i dr.). Nastavna sredstva i pomagala. (1+6+6))
Obrada tema iz osnovne i srednje škole uz korištenje različitih metoda i pristupa s obzirom na uzrast učenika i postavljene obrazovne ciljeve. Metodička analiza pojedinih pristupa i metoda poučavanja. (7+2+2)
Analiza zadataka iz odabranih tema elementarne matematike s posebnim naglaskom na zadatke iz udžbeničke građe za osnovne i srednje škole. Različiti načini rješavanja različitih tipova zadataka uz primjerenu teoretsku osnovu s naglaskom na raspravi o rješivosti, broju rješenja, uvjetima zadatka kao i daljnjem poopćavanju. Zadatci u nastavi matematike. Zadatci otvorenog i zatvorenog tipa. Metodologija rješavanja različitih tipova zadataka. Formuliranje i sastavljanje zadataka. (6+2+2)
Definiranje matematičkih pojmova. Struktura i sintaksa matematičke definicije. Definiranje pojmova iz elementarne geometrije i elementarne matematike. (8+1+1)
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Seminari
- Mentorski rad
Obveze studenata
redovito pohađanje nastave (obavezna je nazočnost na barem 85% i predavanja i vježbi i seminara)
aktivno sudjelovanje na predavanjima, vježbama i seminarima
pisanje i prezentiranje seminarskih i domaćih radova
hospitiranje u osnovnoj školi
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (3)
- Seminarski rad (0.5)
- Kolokviji (1)
- Usmeni ispit (1)
- Hospitiranje (0.5)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Predviđena je jedna pismena provjera (kolokvij). Položena pismena provjera, kao i izvršavanje svih obaveza su preduvjeti za izlazak na usmeni ispit. Student može biti oslobođen usmenog ispita preko samostalnog ispitnog zadatka kojeg se predaje u obliku eseja i kojega se brani usmeno. Konačna ocjena se formira kao aritmetička sredina ocjena iz kolokvija (pismenog ispita), usmenog ispita (samostalnog ispitnog zadatka), domaćih i seminarskih radova te ukupne aktivnost tijekom semestra.
Obvezna literatura
N. Koceić Bilam, Nastavni materijal iz Metodike nastave matematike
Z. Kurnik, Znanstveni okvir nastave matematike, Element, Zagreb, 2009.
M. Pavleković, Metodika nastave matematike s informatikom, 1.dio, Element, Zagreb, 1998.
D. Palman, Geometrijske konstrukcije, Element, Zagreb, 1995.
B. Pavković, D. Veljan, Elementarna matematika 1., Tehnička knjga, Zagreb, 1991.
B. Pavković, D. Veljan, Elementarna matematika 2., školska knjga, Zagreb, 1995
M. Pavleković, Metodika nastave matematike s informatikom, 2. dio, Element, Zagreb, 1998
G. I. Gleizer, Povijest matematike za školu, HMD, Zagreb, 2003.
Davis, Hersh, Marchisotto, Doživljaj matematike, Tehnička knjiga, 2004
Izborna literatura
1.)G. Polya Kako ću riješiti matematički zadatak, Školska knjiga,Zagreb, 1966
2.)G. Polya, Mathematics and Plausible Reasoning, Princeton Univ. Press, Princeton, 1954
3.) G. Polya, Mathematical Discovery, John Wiley & Sons, New York-London, I 1962., II 1965.
4.) M. Serra, Discovering Geometry: An inductive Approach, Key Curriculum Press, 2001. 5.) B. Dougherty, Research in Mathematics Education, Information Age Publ. Inc., 2002.
6.) J. A. Van De Walle, Elementary and Middle School Mathematics, Allyn et Bacon, 1999.
7.) D. J. Brahier, Teaching Secondary and Middle School Mathematics, Allyn et Bacon, 1999.
8.) Časopisi Matka, Poučak, Matematika i škola,
Načini praćenja kvalitete
Statistika ispitnih rezultata i studentska evaluacija putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu.
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Matematika; smjer: Nastavnički (obvezni 1. sem.)
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.)
 •  Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.