5 ECTS | |
30 P + 30 A | |
20% primjene e-učenja | |
Odjel za matematiku (Sceduly) |
Nositelji: Goran Erceg, Dino PeranSuradnici: Ana Laštre |
Ciljevi predmeta |
Cilj predmeta je studentima pružiti dublji uvid u temelje matematike koji počivaju na matematičkoj logici, a posebno na jednoj od njenih grana: aksiomatskoj teoriji skupova. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Uvjeti: nema ih. Potrebne kompetencije: poznavanje naivne teorije skupova. |
Očekivani ishodi učenja |
Student je sposoban: |
- objasniti ulogu matematičke logike u cjelokupnoj matematici kao znanosti, njenu povijesnu i intuitivnu važnost te razloge zbog kojih su nastale jače logičke teorije, prvenstveno logika prvoga reda, objasniti i vrednovati povijesnu ulogu „naivnog“ Cantorova pristupa teoriji skupova |
- aksiomatski definirati logiku sudova i logiku prvoga reda (račun sudova i prirodna dedukcija, račun predikata) |
- aksiomatski izgraditi teoriju skupova pomoću Zermelo-Fraenkelova sustava aksioma |
- tablicom, rezolucijom i glavnim testom ispitati valjanost, ispunjivost i oborivost formule, svesti ju na normalnu i preneksnu formu |
- dokazati neku formulu unutar aksiomatski zadane teorije (RS, PD ili RP) |
- računati kardinalne brojeve skupova zadanih na različite načine te primijeniti aritmetiku i uređaj među kardinalnim i rednim brojevima |
- karakterizirati uređajne tipove skupova N, Q, Z i R |
- primijeniti transfinitnu indukciju |
Sadržaj predmeta |
- Uvod: povijesni razvoj logike (1) |
- Logika sudova: sintaksa i semantika (2) |
- Normalne forme (1) |
- Račun sudova (2) |
- Prirodna dedukcija (2) |
- Teorije prvoga reda: sintaksa i semantika (2) |
- Preneksna normalna forma (1) |
- Aksiomatsko zadavanje teorija prvoga reda. Račun predikata (2) |
- Cantorova naivna teorija skupova. Paradoksi (1) |
- Zermelo-Fraenkelovi aksiomi (2) |
- Relacije i funkcije (1) |
- Induktivni i tranzitivni skupovi (1) |
- Aksiom izbora. Funkcija izbora. Familija skupova. Produkt familije skupova (1) |
- Konačni i beskonačni skupovi (1) |
- Ekvipotentnost. Kardinalni broj. Cantor-Bernsteinov teorem. (1) |
- Prebrojivi skupovi (1) |
- Neprebrojivi skupovi. Kontinuum. Hipoteza kontinuuma (2) |
- Parcijalni uređaj. Potpuni uređaj. Izomorfizmi uređenih skupova. Redni tipovi (2) |
- Uređajna karakterizacija skupova N, Z, Q i R (2) |
- Dobro uređeni skupovi. Redni brojevi. Transfinitna indukcija (2) |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Vježbe |
Obveze studenata |
Pohađanje nastave. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (2) - Kolokviji (1) - Usmeni ispit (2) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Ispiti na kojem se rješavaju praktični i teorijski zadatci polaže se pismeno dok je ispit iz teorije usmeni. Položen pismeni ispit je uvjet za pristupanje usmenom ispitu iz teorije. Pismeni ispit se može položiti i putem dvaju kolokvija tijekom nastave. |
Obvezna literatura |
M. Vuković, Matematička logika 1, PMF, Zagreb, 2007. |
V. Matijević, Uvod u teoriju skupova, skripta, PMF, Split, 2014. |
P. Papić, Uvod u teoriju skupova, HMD, Zagreb, 2000. |
Izborna literatura |
D. van Dalen, Logic and Structures, Springer-Verlag, 1997. |
E. Mendelson, Introduction to Mathematical Logic, D. Van Nostrand Company, Inc. Princeton, 1997. |
H.B. Enderton, Elements of Set Theory, Academic Press, New York, 1977P |
K. Kuratowski, A. Mostowski, Set Theory, PWN, Warszawa, 1968 |
Načini praćenja kvalitete |
Statistika ispitnih rezultata i studentska evaluacija putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Matematika i fizika (obvezni 5. sem.) • Matematika i informatika (obvezni 3. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |