9 ECTS | |
60 P + 15 S + 30 A | |
20% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Lucija Krce, Petar StipanovićSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Razumijevanje osnova klasične elektrodinamike. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Predznanje iz elementarne matematike koja se polaže državnoj maturi, razine A. |
Očekivani ishodi učenja |
1. Razviti jednostavni fizički model primjenjiv na rješavanje zadanog problema iz područja elektromagnetizma. |
2. Matematički formulirati dani fizički model iz područja elektromagnetizma, te rješavati i evaluirati numeričke zadatke za poznate sustave iz područja elektromagnetizma. |
3. Demonstrirati poznavanje osnovnih postavki elektrostatike i Coulombovog zakona, te Gaussovog zakona i njegove primjene. |
4. Demonstrirati poznavanje Kirchhoffovih pravila za strujne krugove i njihovu primjenu. |
5. Kvalitativno i kvantitativno opisati i povezati električno i magnetsko polje naboja u gibanju. |
6. Primijeniti poznavanje osnovnih postavki magnetostatike, Biot-Savartovog i Ampereovog zakona, te Faradayevog zakona elektromagnetske indukcije. |
7. Kvalitativno opisati i usporediti magnetska svojstva materijala (dija-, para- i fero-magnetizam). |
8. Definirati i razlikovati temeljne pojmove i zakonitosti povezane s konceptom izmjenične struje, te primijeniti metode rotirajućih vektora i kompleksnih brojeva pri rješavanju problema vezanih za krugove izmjenične struje. |
9. Demonstrirati poznavanje Maxwellovih jednadžbi i elektromagnetskih valova u vakuumu. |
Sadržaj predmeta |
Seminari (1 sat) i vježbe (2 sata) prate predavanja (4 sata) po cjelinama: |
1. Električni naboj. Coulombov zakon. |
2. Skalarna i vektorska polja. Električno polje. |
3. Nabla operator. Gaussov i Stokesov teorem. Gaussov zakon u elektrostatici. |
4. Električni potencijal. Poissonova i Laplaceova jednadžba. |
5. Električni kapacitet i energija. |
6. Električna struja. Ohmov zakon. Kirchhoffova pravila. |
7. Složeni strujni krugovi. |
8. Električno i magnetsko polje naboja u gibanju. |
9. Putanje naboja. Vodič u magnetskom polju. Primjene (ubrzivači, Hallova pojava). |
10. Biot-Savartov i Amperéov zakon. Magnetski vektorski potencijal. |
11. Faradayev zakon elektromagnetske indukcije. Lenzovo pravilo. |
12. Maxwellove jednadžbe. Elektromagnetski valovi. |
13. Izmjenične struje u strujnim krugovima. Metoda rotirajućih vektora. Metoda kompleksnih brojeva. Transformatori |
14. Električna polja u tvarima. Dielektrici. Polarizacija. |
15. Magnetska polja u (dija-, para- i fero-magnetičnim) tvarima. Magnetizacija. |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Vježbe - Samostalni zadaci - Multimedija |
Obveze studenata |
1. Aktivno sudjelovati u nastavi kritičkim prosuđivanjem i argumentiranjem mišljenja, pitanjima i odgovorima na pitanja.2. Riješiti zadane probleme iz elektromagnetizma. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (3.5) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (2.5) - Pismeni ispit (2.5) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Konačna se ocjena formira nakon što student položi oba ispitna dijela:pismeni ispit (primjena, 50% ocjene) i usmeni ispit (teorija, 50% ocjene).Tijekom nastave provode se kratke provjere ishoda učenja preko kojih se je moguće osloboditi dijela ispita te kolokviji (problemski zadaci) preko kojih se je moguće osloboditi svih dijelova pismenog ispita. |
Obvezna literatura |
E. M. Purcell (preveo Ksenofont Ilakovac): Elektricitet i magnetizam, udžbenik fizike Sveučilišta u Berkeleyu, Tehnička knjiga, Zagreb,1988. |
Halliday, Resnick, Walker: Fundamentals of Physics, John Wiley & Sons, više izdanja. |
R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, The Feynman Lectures on Physics, vol. II, Addison-Wesley, 1978. URL: https://www.feynmanlectures.caltech.edu |
E. Babić, R. Krsnik i M. Očko: Zbirka riješenih zadataka iz fizike, Školska knjiga, Zagreb 2004. |
Izborna literatura |
[1] Bilješke s predavanja, PMFST. |
[2] I. E. Irodov: Problems in General Physics, Roorkee: CL Media. |
Načini praćenja kvalitete |
1. Nastavnici, koji imaju predmete koreliranih ishoda učenja, surađuju i zajednički vode brigu o kvaliteti nastave. 2. Statistika ispitnih rezultata i vrednovanje uspješnosti u skladu s navedenim ishodima učenja. 3. Studentsko evaluiranje putem anonimne ankete koja se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 2. sem.) • Matematika; smjer: Primijenjena matematika (obvezni 4. sem.) • Matematika i fizika (obvezni 2. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |