9 ECTS | |
60 P + 15 S + 30 A | |
0% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Toni ŠćulacSuradnici: Andro Petković |
Ciljevi predmeta |
Omogućiti razumijevanje i primjenu fizikalnih pojmova i zakona o titranjima, valovima i optikom s ciljem rješavanja zadanih problema, objašnjavanja prirodnih pojava te principa rada izabranih uređaja i instrumenata. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Mehanika (položen) |
Očekivani ishodi učenja |
1. Izvesti i koristiti jednadžbu za mehaničke i elektromagnetske titrajne sustave koji uključuju izmjenu energije, raspraviti ograničenja jednadžbe te je prilagođavati zadanim početnim i rubnim uvjetima |
2. Odrediti i analizirati normalne modove titranja za dva ili više titrajnih sustava koji su međusobno povezani harmonijskim vezama |
3. Izvesti i koristiti valnu jednadžbu za različite mehaničke i elekromagnetske sustave (uključujući valove na niti, zvučne valove i elektromagnetske valove), ukazati na ograničenja te ih prilagođavati zadanim početnim i rubnim uvjetima |
4. Analizirati i objasniti superpoziciju dvaju ili više izvora valova, pojave difrakcije i interferencije valova te uvjete koji su potrebni za takve pojave |
5. Analizirati širenje valova kroz različita sredstva, raspraviti disperziju te grupnu i faznu brzinu valova |
6. Raspraviti i koristiti pojmove i zakone geometrijske optike za opisivanje i objašnjenje optičkih instrumenata i njihovih elemenata, te raspraviti njihova ograničenja |
7. Raspraviti temeljne pokuse, koncepte i pojave povezane s valnom prirodom svjetlosti (interferencija, Youngov pokus, ogib, polarizacija) |
8. Kritički raspraviti primjenu principa i zakona o titranjima, valovima i optici u svakodnevnom životu i drugim disciplinama |
9. Koristiti analitičke i numeričke metode u rješavanju problema o mehaničkim i elektromagnetskim titranjima, valovima i optici |
Sadržaj predmeta |
1. Titranje. Jednostvno harmonijsko titranje. Prigušeno titranje. Prisilno titranje. (4 + 1 + 2 sata) |
2. Vezana titranja. Zbrajanje harmonijskih titranja. (4 + 1 + 2 sata) |
3. Transverzalni i longitudinalni valovi u elastičnom sredstvu. Valna jednadžba. (4 + 1 + 2 sata) |
4. Brzina transverzalnog vala na žici. Energija i snaga vala. Valni paket. (4 + 1 + 2 sata) |
5. Interferencija valova. Stojni valovi. Refleksija. Stojni valovi i rezonancija. (4 + 1 + 2 sata) |
6. Fourierova analiza. (4 + 1 + 2 sata) |
7. Zvučni valovi. Intenzitet i nivo zvuka. Stojni zvučni valovi. Dopplerova pojava. (4 + 1 + 2 sata) |
8. Valovi u čvrstim tijelima. (4 + 1 + 2 sata) |
9. Elektromagnetska titranja. Eketromagnetski valovi. Poyintingov vektor. (4 + 1 + 2 sata) |
10. Polarizacija. Lom i refleksija. Disperzija svjetlosti. (4 + 1 + 2 sata) |
11. Geometrijska optika. Fermatov princip. Zrcala. Sferni dioptri. Leće. (4 + 1 + 2 sata) |
12. Valna optika. Interferencija svjetlosti. Difrakcija svjetlosti. (4 + 1 + 2 sata) |
13. Optički instrumenti. Boje. Fotometrija. (4 + 1 + 2 sata) |
14. Linijski spektri. Fizikalne osnove lasera. (4 + 1 + 2 sata) |
15. Valnočestična svojstva tvari. (4 + 1 + 2 sata) |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Vježbe - Samostalni zadaci - Radionice - Rješavanje problemskih zadataka (domaće zadaće) |
Obveze studenata |
1. Aktivno sudjelovati u nastavi kritičkim prosuđivanjem i argumentiranjem mišljenja, pitanjima i odgovorima na pitanja. 2. Riješiti zadane probleme iz valova i optike. 3. Kritički raspraviti odabrane pojmove i zakone te njihovu primjenjivost. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (3.5) - Usmeni ispit (2.5) - Pismeni ispit (2) - Problem solving (1) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Dvaput tijekom semestra studenti polažu pisani kolokvij iz dvije polovice gradiva. Studenti koji na kolokvijima ukupno ostvare više od 50% mogućih bodova su oslobođeni polaganja pisanog ispita i mogu pristupiti usmenom ispitu. Konačna se ocjena formira na temelju pisanog ispita/kolokvija (1/2 ocjene) i odgovora na usmenom ispitu (1/2 ocjene). |
Obvezna literatura |
Halliday, Resnick, Walker: Fundamentals of Physics, John Wiley & Sons, 2003. |
Mile Dželalija, slideovi s predavanja, 2015. |
Izborna literatura |
- F.S. Crawford. Waves. Berkeley Physics Course III, McGraww-Hill, New York |
- Babić, R. Krsnik i M. Očko, Zbirka riješenih zadataka iz fizike. Školska knjiga, Zagreb 1982. |
- F.W. Sears, M.W. Zemansky, H. D.Young, R. A. Freedman. University Physics. Addison Wesley London, 2000. |
- R.P. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands. The Feynman lectures on physics I, Addison-Wesley, London 1975. |
- M. Paić, Osnove fizike I,IV, Liber, Zagreb, 1978-1983. |
Načini praćenja kvalitete |
1. Nastavnici, koji imaju predmete koreliranih ishoda učenja, surađuju i zajednički vode brigu o kvaliteti nastave. 2. Statistika ispitnih rezultata i vrednovanje uspješnosti u skladu s navedenim ishodima učenja. 3. Studentsko evaluiranje putem anonimne ankete koja se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 3. sem.) • Matematika; smjer: Primijenjena matematika (izborni 5. sem.) • Matematika i fizika (obvezni 3. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |