| 6 ECTS | |
| 45 P + 15 S + 30 A | |
| 0% primjene e-učenja | |
| Odjel za fiziku (Sceduly) |
| Nositelji: Željana Bonačić LošićSuradnici: Josipa Šćurla |
| Ciljevi predmeta |
| Razumjeti glavne koncepte moderne fizike i moći objasniti te koncepte drugima. |
| Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
| Položeni ispiti iz Opće fizike I, Opće fizike II, Matematike I i Matematike II |
| Očekivani ishodi učenja |
| 1. Objasniti razliku između valne i fotonske prirode elektromagnetskog zračenja te primijeniti fotonski model na odgovarajuće pojave (Planckov model termalnog zračenja, fotoelektrični efekt, Comptonov efekt). |
| 2. Objasniti Rutherfordov model atoma, objasniti kvantizaciju energije u atomu na primjeru Bohrovog modela vodikovog atoma te objasniti rad lasera i nastanak karakterističnog rendgenskog spektra atoma. |
| 3. Definirati de Broglieve postulate i načela neodređenosti te opisati eksperimente koji su potvrdili valnu prirodu materije. |
| 4. Objasniti svojstva Schrodingerove jednadžbe, analizirati kvantno-mehanički model vodikovog atoma i spin elektrona te objasniti popunjavanje elektronskih stanja u višeelektronskim atomima. |
| 5. Objasniti vezanje atoma u kovalentnim i ionskim molekulama i kristalima te analizirati elektronske, vibracijske i rotacijske spektre višeatomskih molekula. |
| 6. Analizirati razliku između metala, poluvodiča i izolatora pomoću modela elektronskih vrpci u čvrstim tijelima i objasniti vođenje struje u metalima i poluvodičima. |
| 7. Objasniti strukturu i modele atomskih jezgara, objasniti radioaktivnost i vrste radioaktivnih raspada. |
| 8. Opisati spektralne tipove zvijezda i objasniti nastanak zvijezda, opisati nuklearne procese u zvijezdama, primijeniti Planckov model crnog tijela na zračenje zvijezda. |
| 9. Objasniti podjelu osnovnih sila i klasifikaciju elementarnih čestica, objasniti osnovne koncepte kozmologije. |
| Sadržaj predmeta |
| Rutherfordova raspršenje i Rutherfordov model atoma (6 sati). |
| Planckov zakon zračenja crnog tijela (6 sati). |
| Bohrov model atoma vodika (3 sata). |
| Franck- Hertzov eksperiment (1 sat). |
| Fotoelektrični efekt (3 sata). |
| Comptonovo raspršenje (3 sata). |
| De Broglieva hipoteza o valovima materije (3 sata). |
| Davisson - Germerov eksperiment (1sat). |
| Bohrov princip komplementarnosti i Heisinbergove relacije neodređenosti (2sata). |
| Schroedingerova valna mehanika (6 sati). |
| Tunel efekt (2 sata). |
| Harmonički oscilator (2 sata). |
| Atom vodika (3 sata). |
| Primjene kvantne mehanike (6 sati). |
| Stern - Gerlachov eksperiment (4 sata). |
| Spin (1 sat). |
| Spektar X-zraka (3 sata). |
| Kvantna struktura atoma, molekula i čvrstih tijela (8 sati). |
| Atomske jezgre (3 sata). |
| Radioaktivnost i vrste radioaktivnih raspada (6 sati). |
| Modeli jezgara (3 sata). |
| Fisija (1 sat). |
| Nuklearni reaktori (1 sat). |
| Fuzija (1 sat). |
| Elementarne čestice (3 sata). |
| Temeljne sile i njihovi medijatori (3 sata). |
| Širenje svemira (2 sata). |
| Pozadinsko zračenje (2 sata). |
| Veliki prasak i nastanak svemira (2 sata). |
| Vrste izvođenja nastave |
| - Predavanja - Seminari - Vježbe - Predavanja popraćena demonstracijskim eksperimentima. Seminar. Rješavanje zadataka na auditornim vježbama. Zadavanje zadataka studentima za samostalno rješavanje i seminare. Provjera rješenja i diskusija na satovima predviđenim za konzultacije. |
| Obveze studenata |
| Prisustvovanje predavanjima, vježbama i seminarima, te aktivno sudjelovanje u njima. |
| Praćenje rada studenata (ECTS) |
| - Pohađanje nastave (3) - Seminarski rad (1) - Usmeni ispit (1) - Pismeni ispit (1) |
| Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
| Pismeni dio ispita. Seminar. Usmeni dio ispita. Pismeni dio ispita se može zamijeniti kolokvijima. |
| Obvezna literatura |
| 1. R. A. Serway, C.J. Moses and C. A. Moyer, Modern Physics, Thomson, Brook/Cole, 2005. |
| 2. P. Županović i Ž. Bonačić Lošić: Predavanja iz Moderne fizike, skripta za internu uporabu |
| Izborna literatura |
| D. Halliday, R. Resnick and J.Walker, Fundamentals of Physics. John Wiley, New York 2001 |
| Načini praćenja kvalitete |
| Praćenje aktivnosti studenata na predavanjima, vježbama i seminarima, te izlaženja na kolokvije i izlaganja kratkih seminarskih radova. Završni ispit. |
| Izvedba |
|
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 4. sem.) • Matematika i fizika (obvezni 4. sem.) |
| Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |