PMP050: Metodika nastave fizike I (79119)

 6 
ECTS
30 P + 30 S + 30 L
20% primjene e-učenja
Odjel za fiziku (Sceduly)
Nositelji: Mile Dželalija
Suradnici: Josipa Šćurla, Željan Kutleša
Ciljevi predmeta
Stjecati znanja, vještine i stavove potrebne za struku nastavnika fizike. Povezati stručna znanja iz fizike s pedagoškim znanjima i njihovim metodičkim aspektima. Produbiti razumijevanje osnovnih fizičkih koncepata. Razvijati sposobnost poučavanja fizičkih koncepata na način prilagođen dobi i predznanju učenika. Osposobiti studenta za pripremu i izvedbu nastavnog sata fizike u osnovnoj školi koristeći različita nastavna sredstva i eksperimente. Upoznati najnovija postignuća edukacijske fizike te potrebu za primjenom novih i različitih metoda aktivnog učenja i poučavanja.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Opće fizike
Pedagogija
Didaktika
Očekivani ishodi učenja
demonstrirati poznavanje i razumijevanje temeljnih zakona fizike
povezati fiziku s ostalim predmetima
navesti i objasniti najčešće učeničke konceptualne i matematičko - logičke poteškoće vezane uz osnovne koncepte fizike, kao i načine njihovog rješavanja
pripremiti/osmisliti, izvesti i interpretirati primjerene školske eksperimente
koristiti stručnu literaturu i ostale relevantne izvore informacija za pripremu nastave
primijeniti ključne ideje, modele i zakone fizike na način pristupačan učenicima
osmisliti, pripremiti i izvesti nastavni sat u osnovnoj školi
primijeniti suvremene pristupe nastavi fizike i suvremene nastavne metode
primijeniti osnovne elemente znanstvenog zaključivanja (hipotetičko-deduktivno zaključivanje, proporcionalno zaključivanje, kontrola varijabli)
Sadržaj predmeta
Predavanja (P) – 30 sati:
1. Uvodni sat (upoznavanje i predstavljanje, opis načina rada, obaveza i vrednovanja postignuća na kolegiju, opis područja metodike nastave fizike).
2. Svrha i ciljevi obrazovanja iz fizike. Metode i jezik fizike. Ciljevi i zadatci nastave fizike u osnovnom obrazovanju.
3. Znanje i priroda znanosti. Didaktika prirodnih znanosti. Modeliranje u fizici.
4. Planiranje nastave fizike. Nastavni planovi i programi za osnovnu školu. Obrazovni ishodi.
5. Resursi za pripremu nastave fizike za osnovnu školu (metodički priručnici, udžbenici, radne bilježnice, web sadržaji).
6. Struktura nastavnog sata iz fizike. Interaktivni načini poučavanja.
7. Faze kognitivnog razvoja. Razvoj formalnog mišljenja i sticanje proceduralnog znanja. Razvoj mentalnih struktura.
8. Fizički koncepti. Učeničke pretkoncepcije i miskoncepcije. Konceptualna promjena.
9. Učila i pomagala za nastavu fizike u osnovnoj školi
10. Uloga eksperimenta, pokusa i opažanja u nastavi fizike. Proporcionalno zaključivanje, kontrola varijabli, hipotetičko-deduktivno zaključivanje.
11. Rješavanje problema u nastavi fizike (konceptualni i numerički zadatci, reprezentacije, netradicionalni zadatci, distraktori, konstrukcija testa).
12. Metode učenja i poučavanja fizike (teorije učenja, pristupi poučavanju, nastavne strategije).
13. Nastava za konceptualno razumijevanje (konstruktivizam, problemski i istraživački usmjerena nastava).
14. Planiranje, pripremanje i izvođenje nastave. Pripremanje nastavnog sata fizike (izrada pisane pripreme za nastavni sat).
15. Vrednovanje kao sastavni dio nastave fizike. Praćenje i ocjenjivanje rada učenika. Procjena uspješnosti nastave (interna i vanjska - PISA, TIMSS).
Laboratorijske vježbe (LV) – 30 sati: Studenti postavljaju eksperimentalni postav, izvode i opisuju pokuse koje će izvoditi kao nastavnici u osnovnoj školi ili koje će izvoditi njihovi učenici u eksperimentalnom radu.
Seminar i praksa u osnovnoj školi (S) – 30 sati: Hospitacije i iskustveni oblici rada kroz nastavu u školi te seminarskim radovima pod nadzorom mentora i sveučilišnog nastavnika.
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Vježbe
- Samostalni zadaci
- Multimedija
- Laboratorij
Obveze studenata
Uvjeti za potpis: Prisutnost na 50% predavanja i 80% labolatorijskih vježbi te 30 nastavnih sati hospitacija u srednjoj školi. Napisane priprema za najmanje dva nastavna sata u te održana najmanje dva nastavna sata u osnovnoj školi. Održan seminar o svojim hospitacijama te oglednim satovima svojih kolega.
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (1)
- Praktični rad (1.5)
- Eksperimentalni rad (1)
- Seminarski rad (0.5)
- Usmeni ispit (1)
- Pismeni ispit (0.5)
- Domaće zadaće (0.5)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Vrednovanje aktivnosti i postignuća studenta sastoji se od elemenata koji se boduju kako slijedi:
pisane pripreme za dva nastavna sata do 14 bodova,
izvedbe dvaju nastavnih sati do 16 bodova,
bilješke s hospitacija i održani seminar (analiza i samoanaliza) do 10 bodova,
prisutnost na nastavi i domaće zadaće do 10 bodova,
laboratorijske vježbe do 20 bodova
Ispit 30 bodova.
Ispit se sastoji od pismenog dijela sa zadatcima za učenike osnovnih škola (10 bod.) te usmenog dijela s pet pitanja iz različitih sadržajnih cjelina predavanja i konceptualne fizike koja se slučajnim izborom izvlače iz unaprijed zadane liste ispitnih pitanja (20 bod).
Ocjenjuje se prema slijedećoj bodovnoj listi:
89 - 100 bodova: izvrstan
76 - 88 bodova: vrlo dobar
63 - 75 bodova: dobar
50 - 62 bodova: dovoljan.
Obvezna literatura
R. Krsnik, Suvremene ideje u metodici nastave fizike, Školska knjiga, Zagreb, 2008.
V. Mešić, Uvod u didaktiku fizike, PMF Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo 2015.
Odobreni udžbenici iz fizike za osnovnu školu. 
Izborna literatura
B. Arons, Teaching Introductory Physics, John Wiley & Sons Inc. 1996.
E. F. Redish, Teaching Physics with the Physics Suite, John Wiley & Sons Inc. 2003
Načini praćenja kvalitete
Vrednovanje postignuća studenata u skladu s očekivanim ishodima
Povratna informacija od studenata putem ankete
Samoevaluacija nastavnika
Institucijske i izvaninstitucijske provjere
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Fizika; smjer: Nastavnički (obvezni 2. sem.)
 •  Fizika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.