6 ECTS | |
30 P + 30 S + 30 L | |
20% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Mile DželalijaSuradnici: Josipa Šćurla, Željan Kutleša |
Ciljevi predmeta |
Stjecati znanja, vještine i stavove potrebne za struku nastavnika fizike. Povezati stručna znanja iz fizike s pedagoškim znanjima i njihovim metodičkim aspektima. Produbiti razumijevanje osnovnih fizičkih koncepata. Razvijati sposobnost poučavanja fizičkih koncepata na način prilagođen dobi i predznanju učenika. Osposobiti studenta za pripremu i izvedbu nastavnog sata fizike u osnovnoj školi koristeći različita nastavna sredstva i eksperimente. Upoznati najnovija postignuća edukacijske fizike te potrebu za primjenom novih i različitih metoda aktivnog učenja i poučavanja. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Opće fizikePedagogijaDidaktika |
Očekivani ishodi učenja |
demonstrirati poznavanje i razumijevanje temeljnih zakona fizike |
povezati fiziku s ostalim predmetima |
navesti i objasniti najčešće učeničke konceptualne i matematičko - logičke poteškoće vezane uz osnovne koncepte fizike, kao i načine njihovog rješavanja |
pripremiti/osmisliti, izvesti i interpretirati primjerene školske eksperimente |
koristiti stručnu literaturu i ostale relevantne izvore informacija za pripremu nastave |
primijeniti ključne ideje, modele i zakone fizike na način pristupačan učenicima |
osmisliti, pripremiti i izvesti nastavni sat u osnovnoj školi |
primijeniti suvremene pristupe nastavi fizike i suvremene nastavne metode |
primijeniti osnovne elemente znanstvenog zaključivanja (hipotetičko-deduktivno zaključivanje, proporcionalno zaključivanje, kontrola varijabli) |
Sadržaj predmeta |
Predavanja (P) – 30 sati: |
1. Uvodni sat (upoznavanje i predstavljanje, opis načina rada, obaveza i vrednovanja postignuća na kolegiju, opis područja metodike nastave fizike). |
2. Svrha i ciljevi obrazovanja iz fizike. Metode i jezik fizike. Ciljevi i zadatci nastave fizike u osnovnom obrazovanju. |
3. Znanje i priroda znanosti. Didaktika prirodnih znanosti. Modeliranje u fizici. |
4. Planiranje nastave fizike. Nastavni planovi i programi za osnovnu školu. Obrazovni ishodi. |
5. Resursi za pripremu nastave fizike za osnovnu školu (metodički priručnici, udžbenici, radne bilježnice, web sadržaji). |
6. Struktura nastavnog sata iz fizike. Interaktivni načini poučavanja. |
7. Faze kognitivnog razvoja. Razvoj formalnog mišljenja i sticanje proceduralnog znanja. Razvoj mentalnih struktura. |
8. Fizički koncepti. Učeničke pretkoncepcije i miskoncepcije. Konceptualna promjena. |
9. Učila i pomagala za nastavu fizike u osnovnoj školi |
10. Uloga eksperimenta, pokusa i opažanja u nastavi fizike. Proporcionalno zaključivanje, kontrola varijabli, hipotetičko-deduktivno zaključivanje. |
11. Rješavanje problema u nastavi fizike (konceptualni i numerički zadatci, reprezentacije, netradicionalni zadatci, distraktori, konstrukcija testa). |
12. Metode učenja i poučavanja fizike (teorije učenja, pristupi poučavanju, nastavne strategije). |
13. Nastava za konceptualno razumijevanje (konstruktivizam, problemski i istraživački usmjerena nastava). |
14. Planiranje, pripremanje i izvođenje nastave. Pripremanje nastavnog sata fizike (izrada pisane pripreme za nastavni sat). |
15. Vrednovanje kao sastavni dio nastave fizike. Praćenje i ocjenjivanje rada učenika. Procjena uspješnosti nastave (interna i vanjska - PISA, TIMSS). |
Laboratorijske vježbe (LV) – 30 sati: Studenti postavljaju eksperimentalni postav, izvode i opisuju pokuse koje će izvoditi kao nastavnici u osnovnoj školi ili koje će izvoditi njihovi učenici u eksperimentalnom radu. |
Seminar i praksa u osnovnoj školi (S) – 30 sati: Hospitacije i iskustveni oblici rada kroz nastavu u školi te seminarskim radovima pod nadzorom mentora i sveučilišnog nastavnika. |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Vježbe - Samostalni zadaci - Multimedija - Laboratorij |
Obveze studenata |
Uvjeti za potpis: Prisutnost na 50% predavanja i 80% labolatorijskih vježbi te 30 nastavnih sati hospitacija u srednjoj školi. Napisane priprema za najmanje dva nastavna sata u te održana najmanje dva nastavna sata u osnovnoj školi. Održan seminar o svojim hospitacijama te oglednim satovima svojih kolega. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1) - Praktični rad (1.5) - Eksperimentalni rad (1) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (1) - Pismeni ispit (0.5) - Domaće zadaće (0.5) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Vrednovanje aktivnosti i postignuća studenta sastoji se od elemenata koji se boduju kako slijedi:pisane pripreme za dva nastavna sata do 14 bodova,izvedbe dvaju nastavnih sati do 16 bodova,bilješke s hospitacija i održani seminar (analiza i samoanaliza) do 10 bodova,prisutnost na nastavi i domaće zadaće do 10 bodova,laboratorijske vježbe do 20 bodovaIspit 30 bodova.Ispit se sastoji od pismenog dijela sa zadatcima za učenike osnovnih škola (10 bod.) te usmenog dijela s pet pitanja iz različitih sadržajnih cjelina predavanja i konceptualne fizike koja se slučajnim izborom izvlače iz unaprijed zadane liste ispitnih pitanja (20 bod).Ocjenjuje se prema slijedećoj bodovnoj listi:89 - 100 bodova: izvrstan76 - 88 bodova: vrlo dobar63 - 75 bodova: dobar50 - 62 bodova: dovoljan. |
Obvezna literatura |
R. Krsnik, Suvremene ideje u metodici nastave fizike, Školska knjiga, Zagreb, 2008. |
V. Mešić, Uvod u didaktiku fizike, PMF Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo 2015. |
Odobreni udžbenici iz fizike za osnovnu školu. |
Izborna literatura |
B. Arons, Teaching Introductory Physics, John Wiley & Sons Inc. 1996. |
E. F. Redish, Teaching Physics with the Physics Suite, John Wiley & Sons Inc. 2003 |
Načini praćenja kvalitete |
Vrednovanje postignuća studenata u skladu s očekivanim ishodimaPovratna informacija od studenata putem anketeSamoevaluacija nastavnikaInstitucijske i izvaninstitucijske provjere |
Izvedba |
Sveučilišni diplomski studij • Fizika; smjer: Nastavnički (obvezni 2. sem.) • Fizika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.) • Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 2. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |