2 ECTS | |
15 P + 15 S | |
0% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Mile DželalijaSuradnici: Lucija Krce, Mislav Cvitković |
Ciljevi predmeta |
Produbiti pojmovno razumijevanje strukture i razvoja znanstvenih teorija u povijesnom, logičkom i epistemološkom smislu, pružiti povijesnoznanstvene i filozofskologičke pretpostavke za refleksiju i kritičko preispitivanje metoda i pretpostavaka znanstvene spoznaje, poticati dijalog između prirodnih, humanističkih i društvenih znanosti. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Nema |
Očekivani ishodi učenja |
Na kraju kolegija studenti će moći: |
- opisati osnovne elemente logičke strukture znanstvene teorije, |
- izložiti glavna obilježja povijesnog razvoja znanstvene metode i znanstvenih pojmovnih okvira, |
- iskazati osnovne probleme i odrediti alternativna stajališta u filozofiji znanosti, |
- prepoznati vrijednost znanstvene spoznaje i argumentacije kao oblika kritičke racionalnosti u sporazumijevanju. |
Sadržaj predmeta |
Sadržaj kolegija ima fleksibilnu organizaciju koja se osloncem na ključne teme prilagođava teorijskim interesima studenata. |
- Odnos filozofije u znanosti u povijesnoj perspektivi. Pitanje znanstvene metode. [2 P; 2 S] |
- Znanstveni jezik i spoznaja: sintaksa i semantika znanstvenog jezika i pitanje intersubjektivne provjerljivosti u logičkom empirizmu: prikaz i kritika. [1P; 1S] |
- Metoda prirodne znanosti i matematika. Filozofija matematike i ontološko pitanje. Gődel i ograničenja aksiomatske metode. [2P; 2S] |
- Logička teorija mjerenja. Problem mjerenja u kvantnoj fizici. [2P; 2S] |
- Vrijeme, prostor, prostor-vrijeme. Položaj i razvoj teorija o prostoru i vremenu unutar empirijskih znanosti i filozofije. [2P; 2S] Ključne teorije o prostoru i vremenu (Aristotel, Newton, Leibniz, Kant, Einstein,...). [ 1P; 1S] |
- Znanstvena spoznaja kao dinamični fenomen. Kuhnova teorija razvoja znanosti. Teorija logike promjene znanstvenih teorije. [3P; 3S] |
- Realizam i antirealizam u filozofiji znanosti [1P; 1S] |
- Recentni trendovi u razumijevanju odnosa znanosti i filozofije [1P; 1S] |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Mješovito e-učenje - Samostalni zadaci - Mentorski rad |
Obveze studenata |
Aktivno sudjelovanje u radu kolegija. Proučavanje literature. Priprema i izlaganje seminarskog rada. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (0.5) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Bilježi se redovitost pohađanje nastave. Boduje se aktivnost tijekom nastave kao te izrada i prezentacija seminarskog rada. Završni ispit obuhvaća vrednovanje završne verzije seminarskog rada i usmeni ispit. |
Obvezna literatura |
S. Lelas i T. Vukelja (1996) Filozofija znanosti. Zagreb: Školska knjiga. |
Z. Šikić (1995) Filozofija matematike. Zagreb: Školska knjiga. |
T. Kuhn (2013) Struktura znanstvenih revolucija. Zagreb: Jesenski i Turk. |
Izborna literatura |
L. Wittgenstein (1987) Tractatus logico-philosophicus. Sarajevo: Veselin Masleša. |
B. Žarnić (2006) Filozofija znanosti: priručnik (tumačenja odabranih tekstova) http://marul.ffst.hr/~logika/2006filozofijaznanosti/skriptaFZ.pdf |
Načini praćenja kvalitete |
Statistika ispitnih rezultata i studentska evaluacija putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (izborni 5. sem.) • Informatika (izborni 3. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |