PMP108: Filozofija znanosti (173241)

 2 
ECTS
15 P + 15 S
0% primjene e-učenja
Odjel za fiziku (Sceduly)
Nositelji: Mile Dželalija
Suradnici: Lucija Krce, Mislav Cvitković
Ciljevi predmeta
Produbiti pojmovno razumijevanje strukture i razvoja znanstvenih teorija u povijesnom, logičkom i epistemološkom smislu, pružiti povijesnoznanstvene i filozofskologičke pretpostavke za refleksiju i kritičko preispitivanje metoda i pretpostavaka znanstvene spoznaje, poticati dijalog između prirodnih, humanističkih i društvenih znanosti.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Nema
Očekivani ishodi učenja
Na kraju kolegija studenti će moći:
- opisati osnovne elemente logičke strukture znanstvene teorije,
- izložiti glavna obilježja povijesnog razvoja znanstvene metode i znanstvenih pojmovnih okvira,
- iskazati osnovne probleme i odrediti alternativna stajališta u filozofiji znanosti,
- prepoznati vrijednost znanstvene spoznaje i argumentacije kao oblika kritičke racionalnosti u sporazumijevanju.
Sadržaj predmeta
Sadržaj kolegija ima fleksibilnu organizaciju koja se osloncem na ključne teme prilagođava teorijskim interesima studenata.
- Odnos filozofije u znanosti u povijesnoj perspektivi. Pitanje znanstvene metode. [2 P; 2 S]
- Znanstveni jezik i spoznaja: sintaksa i semantika znanstvenog jezika i pitanje intersubjektivne provjerljivosti u logičkom empirizmu: prikaz i kritika. [1P; 1S]
- Metoda prirodne znanosti i matematika. Filozofija matematike i ontološko pitanje. Gődel i ograničenja aksiomatske metode. [2P; 2S]
- Logička teorija mjerenja. Problem mjerenja u kvantnoj fizici. [2P; 2S]
- Vrijeme, prostor, prostor-vrijeme. Položaj i razvoj teorija o prostoru i vremenu unutar empirijskih znanosti i filozofije. [2P; 2S] Ključne teorije o prostoru i vremenu (Aristotel, Newton, Leibniz, Kant, Einstein,...). [ 1P; 1S]
- Znanstvena spoznaja kao dinamični fenomen. Kuhnova teorija razvoja znanosti. Teorija logike promjene znanstvenih teorije. [3P; 3S]
- Realizam i antirealizam u filozofiji znanosti [1P; 1S]
- Recentni trendovi u razumijevanju odnosa znanosti i filozofije [1P; 1S]
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Seminari
- Mješovito e-učenje
- Samostalni zadaci
- Mentorski rad
Obveze studenata
Aktivno sudjelovanje u radu kolegija.
Proučavanje literature.
Priprema i izlaganje seminarskog rada.
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (1)
- Seminarski rad (0.5)
- Usmeni ispit (0.5)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Bilježi se redovitost pohađanje nastave. Boduje se aktivnost tijekom nastave kao te izrada i prezentacija seminarskog rada. Završni ispit obuhvaća vrednovanje završne verzije seminarskog rada i usmeni ispit.
Obvezna literatura
S. Lelas i T. Vukelja (1996) Filozofija znanosti. Zagreb: Školska knjiga.
Z. Šikić (1995) Filozofija matematike. Zagreb: Školska knjiga.
T. Kuhn (2013) Struktura znanstvenih revolucija. Zagreb: Jesenski i Turk.
Izborna literatura
L. Wittgenstein (1987) Tractatus logico-philosophicus. Sarajevo: Veselin Masleša.
B. Žarnić (2006) Filozofija znanosti: priručnik (tumačenja odabranih tekstova) http://marul.ffst.hr/~logika/2006filozofijaznanosti/skriptaFZ.pdf
Načini praćenja kvalitete
Statistika ispitnih rezultata i studentska evaluacija putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu.
Izvedba
Sveučilišni prijediplomski studij
 •  Fizika (izborni 5. sem.)
 •  Informatika (izborni 3. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.