| 2 ECTS | |
| 15 P + 15 S | |
| 0% primjene e-učenja | |
| Odjel za fiziku (Sceduly) | 
| Nositelji: Mile DželalijaSuradnici:  Lucija Krce, Mislav Cvitković | 
| Ciljevi predmeta | 
| Produbiti pojmovno razumijevanje strukture i razvoja znanstvenih teorija u povijesnom, logičkom i epistemološkom smislu, pružiti povijesnoznanstvene i filozofskologičke pretpostavke za refleksiju i kritičko preispitivanje metoda i pretpostavaka znanstvene spoznaje, poticati dijalog između prirodnih, humanističkih i društvenih znanosti. | 
| Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta | 
| Nema | 
| Očekivani ishodi učenja | 
| Na kraju kolegija studenti će moći: | 
| - opisati osnovne elemente logičke strukture znanstvene teorije, | 
| - izložiti glavna obilježja povijesnog razvoja znanstvene metode i znanstvenih pojmovnih okvira, | 
| - iskazati osnovne probleme i odrediti alternativna stajališta u filozofiji znanosti, | 
| - prepoznati vrijednost znanstvene spoznaje i argumentacije kao oblika kritičke racionalnosti u sporazumijevanju. | 
| Sadržaj predmeta | 
| Sadržaj kolegija ima fleksibilnu organizaciju koja se osloncem na ključne teme prilagođava teorijskim interesima studenata. | 
| - Odnos filozofije u znanosti u povijesnoj perspektivi. Pitanje znanstvene metode. [2 P; 2 S] | 
| - Znanstveni jezik i spoznaja: sintaksa i semantika znanstvenog jezika i pitanje intersubjektivne provjerljivosti u logičkom empirizmu: prikaz i kritika. [1P; 1S] | 
| - Metoda prirodne znanosti i matematika. Filozofija matematike i ontološko pitanje. Gődel i ograničenja aksiomatske metode. [2P; 2S] | 
| - Logička teorija mjerenja. Problem mjerenja u kvantnoj fizici. [2P; 2S] | 
| - Vrijeme, prostor, prostor-vrijeme. Položaj i razvoj teorija o prostoru i vremenu unutar empirijskih znanosti i filozofije. [2P; 2S] Ključne teorije o prostoru i vremenu (Aristotel, Newton, Leibniz, Kant, Einstein,...). [ 1P; 1S] | 
| - Znanstvena spoznaja kao dinamični fenomen. Kuhnova teorija razvoja znanosti. Teorija logike promjene znanstvenih teorije. [3P; 3S] | 
| - Realizam i antirealizam u filozofiji znanosti [1P; 1S] | 
| - Recentni trendovi u razumijevanju odnosa znanosti i filozofije [1P; 1S] | 
| Vrste izvođenja nastave | 
| - Predavanja - Seminari - Mješovito e-učenje - Samostalni zadaci - Mentorski rad | 
| Obveze studenata | 
| Aktivno sudjelovanje u radu kolegija. Proučavanje literature. Priprema i izlaganje seminarskog rada. | 
| Praćenje rada studenata (ECTS) | 
| - Pohađanje nastave (1) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (0.5) | 
| Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata | 
| Bilježi se redovitost pohađanje nastave. Boduje se aktivnost tijekom nastave kao te izrada i prezentacija seminarskog rada. Završni ispit obuhvaća vrednovanje završne verzije seminarskog rada i usmeni ispit. | 
| Obvezna literatura | 
| S. Lelas i T. Vukelja (1996) Filozofija znanosti. Zagreb: Školska knjiga. | 
| Z. Šikić (1995) Filozofija matematike. Zagreb: Školska knjiga. | 
| T. Kuhn (2013) Struktura znanstvenih revolucija. Zagreb: Jesenski i Turk. | 
| Izborna literatura | 
| L. Wittgenstein (1987) Tractatus logico-philosophicus. Sarajevo: Veselin Masleša. | 
| B. Žarnić (2006) Filozofija znanosti: priručnik (tumačenja odabranih tekstova) http://marul.ffst.hr/~logika/2006filozofijaznanosti/skriptaFZ.pdf | 
| Načini praćenja kvalitete | 
| Statistika ispitnih rezultata i studentska evaluacija putem anonimne ankete na kraju izvedbe predmeta. Anketa se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. | 
| Izvedba | 
| 
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (izborni 5. sem.) • Informatika (izborni 3. sem.)  | 
| Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.  |