6 ECTS | |
45 P + 30 A | |
30% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Željka Sanader MaršićSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Formulacija zakona klasične mehanike uz razvoj matematičkih metoda za rješavanje problema te kritička prosudba primjenjivosti istih na klasične sustave. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Mehanika (položen)Matematika I (položen)Matematika II (odslušan) |
Očekivani ishodi učenja |
1. Tumačiti i primjenjivati temeljne postavke klasične mehanike što uključuje Newtonov determinizam, Galileijevu invarijantnost te zakone sačuvanja količine gibanja, kutne količine gibanja i energije. Koristiti se vektorskim računom pri rješavanju osnovnih problema klasične mehanike. |
2. Primijeniti Newtonove postulate rješavanjem diferencijalnih jednadžbi. Objasniti što su inercijski i neinercijski referentni sustavi. |
3. Izvesti jednadžbu gibanja čestice u neinercijskom sustavu, opisati utjecaj pojedinih članova jednadžbe na gibanje čestice te analizirati utjecaj Coriolisove sile na gibanje tijela blizu površine Zemlje. |
4. Skicirati moguće putanje čestice u polju bilo koje centralne sile i izvesti analitički izraz za putanju čestice u polju nekoliko poznatih primjera centralnih sila, uključujući Keplerov problem. Opisati eksperiment raspršenja na fiksnoj meti s naglaskom na Rutherfordov eksperiment. |
5. Kvalitativno i kvantitativno analizirati gibanje sustava čestica, različitih vrsta harmonijskih oscilatora (objasniti pojavu rezonancije) te krutog tijela (izvesti Eulerove jednadžbe, definirati Eulerove kutove, riješiti problem simetričnog i asimetričnog zvrka, izvesti izraz za tenzor tromosti i izračunati ga za nekoliko odabranih pravilnih geometrijskih tijela). |
Sadržaj predmeta |
1. (3+2) Skalari, vektori i tenzori |
2. (3+2) Kinematika |
3. (3+2) Newtonova mehanika |
4. (3+2) Mehanika sustava čestica |
5. (3+2) Gibanje u jednoj dimenziji |
6. (3+2) Neinercijski sustavi |
7. (3+2) Centralne sile |
8. (3+2) Raspršenje čestica u polju centralne sila, 1/2 |
9. (3+2) Raspršenje čestica u polju centralne sila, 2/2 |
10. (3+2) Multipolni razvoj gravitacijskog potencijala |
11. (3+2) Problem dva tijela |
12. (3+2) Problem tri tijela i Lagrangeove točke |
13. (3+2) Ortogonalne transformacije |
14. (3+2) Kinematika krutog tijela |
15. (3+2) Eulerove jednadžbe i kutovi |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Vježbe - Samostalni zadaci - Multimedija |
Obveze studenata |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (2.5) - Usmeni ispit (1.75) - Pismeni ispit (1.75) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Dvaput tijekom semestra studenti polažu pisani kolokvij iz dvije polovice gradiva. Studenti koji na svakom kolokviju ostvare više od 50% bodova su oslobođeni polaganja pisanog ispita i mogu pristupiti usmenom ispitu. Studenti koji iz prvog pisanog kolokvija ostvare 50% ili više bodova, mogu usmeni dio ispita polagati u dva dijela i to neposredno nakon ispravljenog pisanog kolokvija. Konačna se ocjena formira na temelju pisanog ispita/kolokvija (1/2 ocjene) i odgovora na usmenom ispitu (1/2 ocjene). |
Obvezna literatura |
Herbert Goldstein, John Safko, Charles Poole: Classical Mechanics, Pearson New International Edition, Pearson; 3rd edition (July 25, 2013) |
David Morin: Introduction to Classical Mechanics: With Problems and Solutions, Cambridge University Press; 1st edition (February 4, 2008) |
Izborna literatura |
Slideovi i bilješke s predavanja. |
Načini praćenja kvalitete |
1. Nastavnici, koji imaju predmete koreliranih ishoda učenja, surađuju i zajednički vode brigu o kvaliteti nastave.2. Statistika ispitnih rezultata i vrednovanje uspješnosti u skladu s navedenim ishodima učenja.3. Studentsko evaluiranje putem anonimne ankete koja se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 3. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |