4 ECTS | |
30 P + 15 S | |
20% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Ante BilušićSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Razumijevanje teorijske pozadine odabranih eksperimentalnih metoda. Samostalan rad na odabranim eksperimentalnim uređajima i obrada dobivenih rezultata.Analiza eksperimentalnih metoda iz znanstvene literature. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Jednaki su uvjetima za pristupanje stjecanju kvalifikacije |
Očekivani ishodi učenja |
1. Poznavati teorijsku podlogu, princip rada te znati kvalitativno analizirati |
rezultate najmanje pet eksperimentalnih metoda koje se koriste u znanstvenim |
istraživanjima. |
2. Provesti praktičan rad s najmanje tri eksperimentalne metode iz dvije grane |
fizike koje se koriste u znanstvenim istraživanjima, primjenjujući načela |
laboratorijskog rada u relevantnim laboratorijima. |
3. Za metode iz prethodne točke kvantitativno i kvalitativno interpretirati |
eksperimentalne rezultate te identificirati i analizirati pogreške mjerenja. |
4. Primijeniti najmanje jedan računalni program za kvantitativnu obradu |
eksperimentalnih rezultata. |
5. Analizirati radove iz znanstvenih časopisa čija je tematika vezana uz |
eksperimentalne metode (na primjer, Review of Scientific Instruments). |
Sadržaj predmeta |
Predavanja: |
• spektroskopske metode: |
o izvori svjetlosti (2 sata) |
o optička spektroskopija (3 sata), |
o nuklearna magnetska rezonancija (4 sata), |
o rendgenska difraktometrija (4 sata), |
o elektronska mikroskopija (2 sata), |
o mikroskopija atomskom silom (2 sata), |
o difrakcija gama-zrakama i neutronima (1 sat), |
o ultrazvučna difrakcija (2 sata) |
• vakuumska tehnika (1 sat), |
• litografske tehnike (1 sat), |
• kriogenika i termometrija (3 sata), |
• SQUID (2 sata), |
• nuklearna fuzija (1 sata), |
• mjerne tehnike u astronomiji i astrofizici (2 sata) |
Seminari: |
• seminarske prezentacije radove iz znanstvenih časopisa (4 sata) |
• samostalan rad na sljedećim eksperimentalnim metodama uz uvodna |
predavanja (12 sati): |
o pretražna elektronska mikroskopija (SEM) sa spektroskopijom energije |
rendgenskih zraka (EDS), |
o mikroskopija atomskom silom (AFM), |
o dinamičko raspršenje svjetlosti DLS), |
o UV-Vis spektroskopija |
Sva se mjerenja rade na istim uzorcima (na primjer, nanočestice zlata ili |
srebra) |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Laboratorij |
Obveze studenata |
Samostalan rad na eksperimentalnim uređajima, analiza dobivenih rezultata te pisanje izvješća. Izrada seminarskog rada. Pohađanje nastave. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1) - Eksperimentalni rad (1) - Referat (0.5) - Usmeni ispit (1.5) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Gradivo s predavanja studenti polažu na usmenom ispitu. Uvjet za izlazak na usmeni ispit je pozitivno ocijenjen referat o eksperimentalnom radu na odabranim eksperimentalnim uređajima. |
Obvezna literatura |
Ante Bilušić, Lucija Krce, interna skripta |
Izborna literatura |
[1] M. Furić, Moderne eksperimentalne metode, tehnike i mjerenja u fizici, Školska |
knjiga, Zagreb, 1992. |
[2] R. A. Dunlap, Experimental Physics – Modern Methods, Oxford University |
Press, New York, 1988 |
Načini praćenja kvalitete |
1. Nastavnici, koji imaju predmete koreliranih ishoda učenja, surađuju i zajednički vode brigu o kvaliteti nastave. 2. Statistika ispitnih rezultata i vrednovanje uspješnosti u skladu s navedenim ishodima učenja. 3. Studentsko evaluiranje putem anonimne ankete koja se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni diplomski studij • Fizika; smjer: Nastavnički (obvezni 1. sem.) • Fizika; smjer: Astrofizika i fizika elementarnih čestica (izborni 1. sem.) • Fizika; smjer: Biofizika (obvezni 1. sem.) • Fizika; smjer: Računarska fizika (obvezni 1. sem.) • Fizika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 1. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |