3 ECTS | |
30 P + 15 S | |
30% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Marko KovačSuradnici: |
Ciljevi predmeta |
Upoznati studente s osnovnim konceptima iz astronomije i astrofizike. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Mehanika (odslušan) |
Očekivani ishodi učenja |
1. Definirati jedinice i opisati i analizirati metode mjerenja udaljenosti u astronomiji. |
2. Definirati koordinatne sustave za orijentaciju na nebeskoj sferi, opisati pojave vezane za rotaciju i revoluciju Zemlje (prividno gibanje planeta, pomrčine, izmjena godišnjih doba, sideričko i sinodičko vrijeme ophoda, precesija Zemlje). |
3. Analizirati princip rada i građu opažačkih instrumenata i detektora, objasniti osnovne opažačke tehnike u astronomiji duž cijelog elektromagnetskog spektra. |
4. Opisati fizičke i dinamičke karakteristike tijela Sunčevog sustava (planeti, njihovi sateliti, komete i asteroidi) te nastanak planeta i planetarnih sustava. |
5. Opisati klasifikaciju zvjezdanih spektara, fizičke karakteristike zvijezda i Sunca, te analizirati Hertzsprung-Russellov dijagram. |
6. Navesti osnovne relacije strukture zvijezda i opisati mehanizam pulsacije promjenjivih zvijezda. |
7. Analizirati unutarnju strukturu, izvore i prijenos energije u zvijezdama te ih primijeniti na evoluciju zvijezda, zvjezdanih populacija i zvjezdanih skupova. |
8. Opisati svemirsko zračenje i mogućnosti njegove detekcije te definirati prividni i apsolutni sjaj, luminozitet, intenzitet zračenja. |
9. Morfološki klasificirati galaksije i opisati svojstva i građu eliptičnih i spiralnih galaksija, Mliječnog puta i skupova galaksija. |
10. Opisati teoriju Velikog praska, pozadinsko mikrovalno zračenje te analizirati opažanja širenja svemira. |
Sadržaj predmeta |
1. (2+1) Astrognozija |
2. (2+1) Povijesni razvoj astronomije i astrofizike, 1/2 |
3. (2+1) Povijesni razvoj astronomije i astrofizike, 2/2 |
4. (2+1) Gibanje Zemlje i pojave na nebeskoj sferi |
5. (2+1) Nebeska mehanika |
6. (2+1) Astronomski instrumenti |
7. (2+1) Fotometrija |
8. (2+1) Zemlja i Mjesec |
9. (2+1) Fizika zvijezda, 1/3 |
10. (2+1) Fizika zvijezda, 2/3 |
11. (2+1) Fizika zvijezda, 3/3 |
12. (2+1) Međuzvjezdana materija |
13. (2+1) Galaksije |
14. (2+1) Specijalna i opća teorija relativnosti |
15. (2+1) Razvoj svemira i kozmologija |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Samostalni zadaci - Multimedija |
Obveze studenata |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (1.5) - Seminarski rad (0.5) - Usmeni ispit (1) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Dvaput tijekom semestra studenti polažu pisani kolokvij iz dvije polovice gradiva. Studenti koji na svakom kolokviju ostvare više od 50% bodova su oslobođeni polaganja pisanog ispita i mogu pristupiti usmenom ispitu. Studenti koji iz prvog pisanog kolokvija ostvare 50% ili više bodova, mogu usmeni dio ispita polagati u dva dijela i to neposredno nakon ispravljenog pisanog kolokvija. Konačna se ocjena formira na temelju pisanog ispita/kolokvija (1/2 ocjene) i odgovora na usmenom ispitu (1/2 ocjene). |
Obvezna literatura |
V. Vujnović, Astronomija I, Školska knjiga Zagreb, 1993. |
V. Vujnović, Astronomija II, Školska knjiga Zagreb, 1994. |
Izborna literatura |
Slideovi i bilješke s predavanja. |
Načini praćenja kvalitete |
1. Nastavnici, koji imaju predmete koreliranih ishoda učenja, surađuju i zajednički vode brigu o kvaliteti nastave.2. Statistika ispitnih rezultata i vrednovanje uspješnosti u skladu s navedenim ishodima učenja.3. Studentsko evaluiranje putem anonimne ankete koja se provodi prema pravilniku Sveučilišta u Splitu. |
Izvedba |
Sveučilišni prijediplomski studij • Fizika (obvezni 6. sem.) Sveučilišni diplomski studij • Fizika; smjer: Nastavnički (izborni 2. sem.) • Fizika; smjer: Fizika okoliša (izborni 2. sem.) • Fizika; smjer: Računarska fizika (izborni 2. sem.) • Fizika i informatika; smjer: nastavnički (izborni 2. sem.) • Matematika i fizika; smjer: nastavnički (izborni 4. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |