6 ECTS | |
30 P + 15 S + 15 A | |
10% primjene e-učenja | |
Odjel za fiziku (Sceduly) |
Nositelji: Larisa ZoranićSuradnici: Mislav Cvitković |
Ciljevi predmeta |
Osnovno razumijevanje strukture i funkcije proteina kroz fizikalne modele, od opisa konformacijskih promjena, molekularnih interakcija u biološkim makromolekulama prema opisu složenijih kompleksa i njihovoj ulozi u staničnim procesima. |
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta |
Osnovno znanje iz molekularne biologije, biokemije, klasične mehanike, elektrodinamike i statističke mehanike. |
Očekivani ishodi učenja |
Nakon uspješno savladanog predmeta student će moći: |
1. prepoznati i definirati jednostavne i neke od složenijih modele u biofizici koji opisuju strukture i funkciju proteina |
2. objasniti i procijeniti osnovne pretpostavke fizikalnih modela koje opisuju biološke procese |
3. imati sposobnost samostalnog rješavanja jednostavnih problema u biofizici |
4. razumjeti, procijeniti i prezentirati znanstveno istraživanje iz biofizike |
Sadržaj predmeta |
Tjedni plan nastave: |
1. Uvod, molekularne sile u biološkim strukturama |
2. Građevne jedinice bioloških sustava, modeli u biologiji |
3. Struktura stanice. Hemoglobin – model proteina |
4. Mehanička i kemijska ravnoteža, konfiguracijska energija. Strukture u minimumu slobodne energije |
5. Primjena statističke mehanike. Ravnotežne konstante |
6. Ligand-Receptor vezanje. Hillova jednadžba |
7. Modeli dva stanja – globalni prijelazi |
8. Udruživanje molekula. Alosteričke interakcije |
9. Struktura biomakromolekula, biopolimeri, mehanička svojstva |
10. Model nasumičnog lanca, modeli krutog tijela |
11. Modeliranje strukture proteina |
12. Električni signali u stanici. Ionska propusnost i membranski potencijal |
13. Transportni procesi na membrani. Akcijski potencijali |
14. Dinamički modeli, difuzija |
15. Kemijska kinetika |
Vrste izvođenja nastave |
- Predavanja - Seminari - Vježbe - Samostalni zadaci |
Obveze studenata |
Prisustvo i zalaganje studenata na satu, izrada seminara, prezentacije seminara koji uključuje analizu i diskusiju znanstvenih članaka. |
Praćenje rada studenata (ECTS) |
- Pohađanje nastave (2) - Praktični rad (1) - Seminarski rad (2) - Pismeni ispit (1) |
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata |
Uvjeti za položeni ispit su: položeni kolokvij ili pismeni ispiti, napisani i prezentirani zadaci vezani uz specifične teme, napisan i održan seminar. Ocjena se zaključuje prema vrednovanju zalaganja studenta na nastavi, ocjene pismenog dijela i ocjene seminara. |
Obvezna literatura |
Physical Biology of the Cell, Rob Phillips, Jane Kondev, Julie Theriot and Hernan G. Garcia, Garland Science, Taylor & Francis Group, 2013. |
Izborna literatura |
1. Molecular and Cellular Biophysics Meyer B. Jackson |
University of Wisconsin Medical School, Cambridge University Press 2006 . |
2. Bioenergetika, rad membranskih proteina Juretić Davor, Informator, Zagreb, 1997. |
3. Glaser, R. “Biophysics”. Springer-Verlag, Berlin, 2001. |
4. Fersht, A. “Structure and mechanism in protein science”, Freeman and Company, New York, 1998. |
5. Volkenshtein, M.V. “Biophysics”, Mir Publishers, Moscow 1983. |
6. Hill, T.L. Free “Energy Transduction in Biology”, Academic Press, New York 1977. |
7. Molekularna biofizika , Antonio Šiber , skripta, 2012. |
8. Znanstveni članci, predavanja |
Načini praćenja kvalitete |
Uspješnost izvedbe programa prati se kvalitetom znanja pokazanom na ispitima kao i procjenom pokazanog entuzijazma prema predmetu, kroz razgovor sa studentima, praćenje napretka studenata tijekom nastave, sudjelovanjem studenta u diskusijama članaka. Vanjsko vrednovanje obuhvaća studentske ankete. |
Izvedba |
Sveučilišni diplomski studij • Fizika; smjer: Nastavnički (izborni 1. i 3. sem.) • Fizika; smjer: Biofizika (obvezni 1. sem.) • Fizika; smjer: Računarska fizika (izborni 3. sem.) • Fizika i informatika; smjer: nastavnički (izborni 1. sem.) |
Napomene: Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe. Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija. |