PMP150: Metodika nastave fizike II (79127)

 6 
ECTS
30 P + 30 S + 30 L
20% primjene e-učenja
Odjel za fiziku (Sceduly)
Nositelji: Mile Dželalija
Suradnici: Lucija Krce, Anđela Maslać
Ciljevi predmeta
Stjecati znanja, vještine i stavove potrebne za struku nastavnika fizike. Povezati stručna znanja iz fizike s pedagoškim znanjima i njihovim metodičkim aspektima. Produbiti razumijevanje osnovnih fizičkih koncepata. Razvijati sposobnost poučavanja fizičkih koncepata na način prilagođen dobi i predznanju učenika. Osposobiti studenta za pripremu i izvedbu nastavnog sata fizike u srednjoj školi koristeći različita nastavna sredstva i eksperimente. Upoznati najnovija postignuća edukacijske fizike te potrebu za primjenom novih i različitih metoda aktivnog učenja i poučavanja.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Metodika nastave fizike I
Očekivani ishodi učenja
koristiti stručnu literaturu i ostale relevantne izvore informacija za pripremu nastave u srednjoj školi
prilagoditi postojeće i/ili izrađivati nove nastavne materijale tako da budu motivirajući za aktivno učenje svih učenika
osmisliti, pripremiti i izvesti nastavni sat u srednjoj školi
izraditi izvedbeni i operativni program nastave fizike u osnovnoj i srednjoj školi
konstruirati prikladne fizikalne modele temeljem analize realnih problema
primijeniti osnovne eksperimentalne tehnike i obrade izmjerenih podataka
definirati mjerljive ishode učenja u nastavi fizike u skladu s nastavnim programom
primijeniti znanja psihologije te pedagogije, didaktike i metodike u nastavi fizike
prezentirati složene fizikalne ideje jasno i sažeto
primijeniti informacijsko-komunikacijsku tehnologiju u nastavi fizike
primijeniti posebne oblike odgojno-obrazovne djelatnosti za darovite učenike (natjecanja učenika, terenska nastava, suradnja s lokalnom zajednicom i udrugama koje promiču interes za fiziku)
Sadržaj predmeta
Predavanja (30 sati):
1. Uvodni sat (upoznavanje i predstavljanje, opis načina rada, obaveza i vrednovanja postignuća na kolegiju).
2. Planiranje i vrednovanje nastave fizike. Nastavni planovi i programi za srednju školu. Obrazovni ishodi.
3. Resursi za pripremu nastave fizike u srednjoj školi (metodički priručnici, udžbenici, radne bilježnice, web sadržaji).
4. Učila i pomagala za nastavu fizike u srednjoj školi
5. Uloga povijesti fizike u nastavi fizike. .
6. Uloga matematike i matematičkog formalizma u razvoju fizičkih koncepata. (učeničke matematičko - logičke poteškoće u fizici).
7. Fotografija i crtež u nastavi fizike
8. Film i animacija u nastavi fizike
9. Računalne simulacije u nastavi fizike.
10. Informacijsko-komunikacijska tehnologija u nastavi fizike (Moodle, web aplikacije)
11. Upotreba računala kao mjernog uređaja (Tracker, Audacity,Osciloscope)
12. Osnovne računalne tehnike prihvata, obrade i prikaza mjernih podataka.
13. Odgojno-obrazovni standardi, zakoni i podzakonski akti za rad u školi.
14. Individualizirana nastava fizike (inkluzija, nadareni učenici, učenički projekti, natjecanja).
15. Standardi konstuiranja kurikuluma fizike.
Laboratorijske vježbe (LV) - 30 sati: Studenti postavljaju eksperimentalni postav, izvode i opisuju pokuse koje će izvoditi kao nastavnici u srednjoj školi ili koje će izvoditi njihovi učenici u laboratorijskom radu.
Seminar i praksa u srednjoj školi (S) – 30 sati: Hospitacije i iskustveni oblici rada kroz nastavu u školi te seminarskim radovima pod nadzorom mentora i sveučilišnog nastavnika.
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Vježbe
- Samostalni zadaci
- Multimedija
- Laboratorij
Obveze studenata
Uvjeti za potpis: Prisutnost na 50% predavanja i 80% labolatorijskih vježbi te 30 nastavnih sati hospitacija u srednjoj školi. Napisane priprema za najmanje dva nastavna sata u te održana najmanje dva nastavna sata u srednjoj školi. Održan seminar o svojim hospitacijama te oglednim satovima svojih kolega.
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (1)
- Praktični rad (1.5)
- Eksperimentalni rad (1)
- Seminarski rad (1)
- Usmeni ispit (1)
- Pismeni ispit (0.5)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Vrednovanje aktivnosti i postignuća studenta sastoji se od elemenata koji se boduju kako slijedi:
pisane pripreme za dva nastavna sata do 14 bodova,
izvedbe dvaju nastavnih sati do 16 bodova,
bilješke s hospitacija i održani seminar (analiza i samoanaliza) do 10 bodova,
prisutnost na nastavi i domaće zadaće do 10 bodova,
laboratorijske vježbe do 20 bodova
Ispit 30 bodova.
Ispit se sastoji od pismenog dijela sa zadatcima za učenike srednjih škola (10 bod.) te usmenog dijela s pet pitanja iz različitih sadržajnih cjelina predavanja koja se slučajnim izborom izvlače iz unaprijed zadane liste ispitnih pitanja (20 bod).
Ocjenjuje se prema slijedećoj bodovnoj listi:
89 - 100 bodova: izvrstan
76 - 88 bodova: vrlo dobar
63 - 75 bodova: dobar
50 - 62 bodova: dovoljan.
Obvezna literatura
R. Krsnik, Suvremene ideje u metodici nastave fizike, Školska knjiga, Zagreb, 2008.
V. Mešić, Uvod u didaktiku fizike, PMF Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo 2015.
Ž, Jakopović, Kurikulum i nastava fizike, Školska knjiga, Zagreb 2016.
Odobreni udžbenici iz fizike za srednju školu. 
Izborna literatura
B. Arons, Teaching Introductory Physics, John Wiley & Sons Inc. 1996.
E. F. Redish, Teaching Physics with the Physics Suite, John Wiley & Sons Inc. 2003.
Paul G. Hewitt, Conceptual Physics, 12th Edition, Addison-Wesley, 2014.
Načini praćenja kvalitete
Vrednovanje postignuća studenata u skladu s očekivanim ishodima
Povratna informacija od studenata putem ankete
Samoevaluacija nastavnika
Institucijske i izvaninstitucijske provjere
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Fizika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Fizika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.