PMS108: Sociologija odgoja i obrazovanja (133963)

 2 
ECTS
15 P + 15 S
0% primjene e-učenja
Samostalna katedra za DHZ (Sceduly)
Nositelji: Antonija Bašić
Suradnici:
Ciljevi predmeta
Upoznati studente/ice s osnovnim ciljevima, pojmovima, razvojem, teorijskim pristupima, društvenim kontekstom, specifičnostima odgojno-obrazovnih institucija te položajem i odnosima sudionika u njima.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Nema ih.
Očekivani ishodi učenja
Studenti/ice će nakon položenog ispita moći:
1.Opisati i definirati predmet sociologije odgoja (nastanak i razvoj, osnovni pojmovi, mjesto u sustavu znanosti);
2.Objasniti širi društveni kontekst odgoja i obrazovanja (vrijednosti, odnose, funkcije, ne/jednakosti, važnost odgoja-obrazovanja, procese koji utječu na uspjeh učenika, devijacije i sl.);
3.Prepoznati sociološke (teorijske) perspektive koje se odnose na odgoj-obrazovanje (osnovne postavke, prednosti/nedostaci);
4.Identificirati utjecaj društvenih i tehnoloških promjena na razvoj odgoja-obrazovanja (demokratizacija, multikultura, globalizacija, ekologija, tehnologija);
5.Razumijeti važnost uloge odgojitelja/učitelja u društvu (karakteristike profesije);
6.Demonstrirati prezentaciju odgojnih i obrazovnih sadržaja ovog kolegija.
Sadržaj predmeta
Sadržaj predmeta obuhvaća:
1.Uvod u predmet obveze,programski zahtjevi, literatura i način rada (dogovor sa studentima (2 sata)
2.Analiza i objašnjenjeosnovnih pojmova: odgoj, obrazovanje, socijalizacija...(2 sata)
3.Osnove povijesnog razvoja sociologije odgoja i obrazovanja – nastanak, razvoj, djelokrug i zadaci; odnos prema drugim znanostima (4 sata)
4.Teorijske perspektive sociologije odgoja i obrazovanja – funkcionalizam, konfliktna teorijska perspektiva, interakcionizam (4 sata)
5.Društvene nejednakosti i obrazovne šanse (2 sata)
6.Promjene u strukturii ulozi obitelji i odgoj/obrazovanje (2 sata)
7.Odgoj i socijalne promjene - društvene vrijednosti; - socijalizacija i devijantne pojave (2 sata)
8.Društveni kontekst odgoja i obrazovanja (4 sata)
9.Sociologija profesije odgojitelj i profesije učitelj (2 sata)
10.Institucionalni sustav odgoja i obrazovanja u RH (2 sata)
11.Ekologija i odgoj (2 sata)
12.Novi trendovi (2 sata)
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Seminari
Obveze studenata
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Pohađanje nastave (1)
- Seminarski rad (1)
- Kolokviji (2)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Prisustvo nastavi – 10%
Kolokviji – ispiti – 70%
Seminar – 15%
Aktivnost na nastavi/individualni zadaci – 5%
Obvezna literatura
Cifrić, I. (1990). Ogledi iz sociologije obrazovanja. Zagreb: Školske novine (prva tri poglavlja).
Haralambos, M., Holbron, M. (2002).Sociologija: Teme i perspektive. (str. 773-882). Zagreb: Golden marketing.
Pilić, Š. (2008.), /ur./, Obrazovanje u kontekstu tranzicije. Split: HPKZ, str. 45-57; 59-66; 129-145; 149-162; 165-174; 239-244.
Vujević, M. (1991). Uvod u sociologiju obrazovanja. Zagreb: Informator. str. 4-5; 21-48.
Izborna literatura
Bognar, B.  Škola na prijelazu iz industrijskog u postindustrijsko društvo. Metodički ogledi 10(2): str. 9-24
Farnell, T (2009) Jamči li besplatno obrazovanje i jednak pristup obrazovanju. Revija za socijalnu politiku (god.16 br.2)
Piršl, Temeljni pojmovi odgoja, http://209.132/search?q=cache:wtj7xGc4SUIJ.www.ffpu.hr/fileadmin/Documenti/Odgoj_02.ppt+odgoj+definicija&cd=3&hl=en&ct=clnk, 29.1.1020.
Ross, A. (2009), Educational Policies that Address Social Inequality: Overall Report. Dostupno na: http://www.epasi.eu
Načini praćenja kvalitete
Evidencija o nazočnosti na predavanjima i seminarima.
Aktivnost u seminarskoj raspravi i izradba individualnih zadaća (seminarskih radova).
Rezultati na kolokvijima..
Zajednička rasprava o načinima unapređenja rada.
Izvedba
Sveučilišni diplomski studij
 •  Biologija i kemija; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Fizika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Informatika i tehnika; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Informatika; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Matematika; smjer: Nastavnički (obvezni 3. sem.)
 •  Matematika i fizika; smjer: nastavnički (izborni 1. sem.)
 •  Matematika i informatika; smjer: nastavnički (obvezni 3. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.