PMS111: Sociologija znanosti (60523)

 2 
ECTS
15 P + 15 S
0% primjene e-učenja
Samostalna katedra za DHZ (Sceduly)
Nositelji: Antonija Bašić, Vlaho Kovačević
Suradnici:
Ciljevi predmeta
1. Upoznati predmet sadržaja sociologije znanosti .
2. Objasniti nastanak i razvoj sociologije znanosti.
3. Objasniti širi društveni kontekst znanosti i njezine funkcije u društvu, mjesto u
društvenoj strukturi.
4. Kritički i kreativno promišljati odnos između znanosti i društva, odnosno funkcija
znanosti.
5. Uočiti utjecaj koje znanost ima na razvoj društva, kao i obrnuto, kako društvo utječe
na razvoj znanosti.
6. Opisati temeljne značajke društvene strukture znanosti (znanstvenik, znanstvena
djelatnost, odnosi i grupe u znanosti, znanstvene institucije i društvene tvorevine). 7.
Uočiti i opisati povezanosti sociologije znanosti s ostalim sastavnicama kulture i
oblika spoznaje.
8. Kritički promišljati internističke ili kognitivne pristupe znanosti.
9. Uočiti utjecaj interakcije društvenih i znanstvenih faktora u određenom povijesnom
vremenu.
10. Kritički i kreativno promišljati odnos ideje znanosti i društvenih okolnosti.
Uvjeti (kompetencije) za upis predmeta
Nema ih
Očekivani ishodi učenja
Nakon odslušanog i položenog predmeta studenti će moći:
1. Objasniti predmet sadržaja sociologije znanosti i temeljne zadatke sociologije
znanosti.
2. Objasniti nastanak i razvoj sociologije znanosti kao složeni rezultat interakcije
ekonomskih, političkih, moralnih i praktičnih problema znanstvene spoznaje ali i
utjecaja znanosti na njih.
3. Objasniti društvene funkcije znanosti i njihovo mjesto u društvenoj strukturi.
4. Biti osposobljeni za kritičko i kreativno razmišljanje, poticanje interesa, motivacije i
diskusije o različitim utjecajima društva na stanje znanosti i znanosti na stanje
društva.
5. Biti osposobljeni za izgradnju sustavnog teorijskog znanja o utjecaju društva na
stanje znanosti i znanosti na stanje društva.
6. Objasniti kako društvena struktura znanosti doprinosi, usmjeruje (ili koči) razvoj
znanosti.
7. Razumjeti smisao kulture unutar različitih oblika spoznaje kao prostrano područja
istraživanja sociologije znanosti.
8. Objasniti zašto internistički ili kognitivni pristup znanosti u kojima su društvene
okolnosti sporedne i nebitne nije dovoljan.
9. Osposobljenost za sociološko istraživanje znanosti.
10. Objasniti značenje odnosa društva i znanosti kao kulturne tradicije.
Sadržaj predmeta
1. Uvodno predavanje: Kamo ide znanost? Upoznavanje s programom / podjela tema
seminarskih radova
2. Pojam i predmet sociologije znanosti
3. Nastanak i razvoj sociologije znanosti (I)
4. Nastanak i razvoj sociologije znanosti (II)
5. Osnovne društvene funkcije znanosti
6. Znanost i drugi društveni podsustavi
132 Preddiplomski sveučilišni studij Fizika
7. Statistička istraživanja o znanosti
8. Društvena struktura znanosti (položaj znanstvenika)
9. Društvena struktura znanosti (znanstvena djelatnost)
10. Društvena struktura znanosti (odnosi i grupe u znanosti) I
11. Društvena struktura znanosti (odnosi i grupe u znanosti) II
12. Znanstvene zajednice i znanstvene institucije
13. Znanstvene tvorevine
14. Utjecaj različitih elemenata strukture znanosti na razvoj društva
15. Utjecaj znanstvenika u društvu i utjecaj strukture društva na razvoj znanosti
Vrste izvođenja nastave
- Predavanja
- Seminari
Obveze studenata
Pohađanje nastave
Praćenje rada studenata (ECTS)
- Seminarski rad (1)
- Kolokviji (1)
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata
Nazočnost na nastavi, aktivnost na nastavi, rezultati kolokvija, rezultati seminarskog
rada, rezultati ispita (ukoliko mu student pristupi)
Obvezna literatura
.Bucchi, M. (2004). Science in Society. An introduction to Social Studies of Science, London: Routledge (prvo poglavlje od str. 7-23 i sedmo poglavlje od str. 107-123).
Ben, D. (1986). Uloga znanstvenika u društvu, Zagreb: Školska knjiga. (uvod, predgovor, prvo i drugo poglavlje od str. 5-52 i deveto zaključno poglavlje sa dodatkom od str. 208-240).
Bjelajac, S. (2003). Znanost i društvo, Split: Skripta za studente fizike-informatike, matematike-fizike, fizike-tehničke kulture i informatike-tehničke kulture. (1-202)
Izborna literatura
1. Habermas, J. (1986). Tehnika i znanost kao ideologija. Zagreb: Školska knjiga.
(53-87).
2. Hagstrom, W. (1974). Competition in science, The American Journal of Sociology
39 (1): 1-18.
3. Horgan, J. (2001). Kraj znanosti, Zagreb: Jesenski i Turk. (49-68)
4. Matić, D. (1999). Internalizam racionalnih metodologija i eksterno-socijalna povijest
znanosti: argumenti u prilog sociologije znanstvenog znanja. Revija za sociologiju 30
(1-2): 81-98.
5. Matić, D. (2001). Ratovi znanosti: pogled unatrag, Zagreb: Naklada Jesenski i
Turk.
6. Milić, V. (1977). Nastajanje sociologije nauke, Sociologija 19 (1): 5-67.
7. Milić, V. (1986). Sociologija saznanja, Sarajevo: Veselin Masleša. Društvene
funkcije ideja i znanja. (487-544).
8. Milić, V. (1995). Sociologija nauke: Razvoj, stanje, problemi, Novi Sad: Odsek za
filozofiju i sociologiju Filozofskog fakulteta u Novom Sadu; Veternik: LDI. (143-228).
9. Needham, J. (1984). Kineska znanost i Zapad: velika titracija, Zagreb: Školska
knjiga. (17-55).
10. Polšek, D. (ur.) (1998). Vidljiva i nevidljiva akademija. Mogućnosti društvene
procjene znanosti u Hrvatskoj, Zagreb: Institut društvenih znanosti.
133 Preddiplomski sveučilišni studij Fizika
11. Popović, D. (2012). Žene u nauci: od Arhimeda do Anštajna, Beograd: Službeni
glasnik.
12. Popović, M. (1988). Problemi društvene strukture. Beograd: Naučna knjiga.
(Priroda socijalnog determinizma i njegove teorijske pretpostavke, Društvena
djelatnost i njene sociološke karakteristike, Društveni odnosi i njihova sociološka
obilježja, Društvene grupe).
13. Prpić, K. (1996). Produktivnost istaknutih znanstvenika: znanstvena vrsnost i
socio-kognitivni kontekst, Revija za sociologiju 27(1-2): 37-52.
14. Prpić, K. (1997). Profesionalna etika znanstvenika, Zagreb: Institut za društvena
istraživanja.
15. Prpić, K. (2005). Elite znanja u društvu (ne)znanja, Zagreb: Institut za društvena
istraživanja. (185-321).
16. Prpić, K. (2008). Onkraj mitova o prirodnim i društvenim znanostima, Zagreb:
Institut za društvena istraživanja. (9-80, 163-189)
17. Sal Restivo. (1994). Science, Society, and Values: toward a sociology of
objectivity, London AND Toronto: Associated University Presses. (prvo poglavlje).
(PDF)
18. Skledar, N. Kregar, J. (2003). Znanost o društvu, Osnovni pojmovi i razvoj,
Zaprešić: Visoka škola. (26-48).
19. Škorić, M. (2010). Sociologija nauke: mertonovski i konstruktivistički programi,
Sremski Karlovci, Novi Sad: izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića. (142- 196).
20. Ule, A. (1996). Znanost i realizam, Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo.
Načini praćenja kvalitete
Konzultacije, razgovor, aktivno sudjelovanje, evaluacija predmeta i nastavnika
Izvedba
Sveučilišni prijediplomski studij
 •  Fizika (izborni 5. sem.)
 •  Informatika (izborni 3. sem.)
 •  Matematika; smjer: Matematički (izborni 3. i 5. sem.)
 
Napomene:
Vrste nastave (tip): (P) Predavanja; (S) Seminari; (A) Auditorne vježbe; (PK) Vježbe u praktikumu; (L) Laboratorijske vježbe; (M) Metodičke vježbe; (TJ) Vježbe tjelesnog odgoja; (T) Terenske vježbe.
Prije početka nastave moguće su rošade izvođača nastave u svrhu optimizacije opterećenja. Prikazana je testna verzija automatskog generiranja informacija.