Demonstracija usporedbe akceleracija | ||
Demonstracija prikazana na slici 6(a) je osmišljena kako bi se uklonile nejasnoće u razlici između brzine i akceleracije te pomoglo učenicima povezati ove pojmove sa stvarnim gibanjem.
|
||
U ovom eksperimentu dvije kuglice se kotrljaju na kosini i to na način da se svaka najprije giba po ravnoj podlozi, a zatim po kosini. Kosi dio puta počinje na istim mjestima. Kuglica A kotrlja se na dužoj horizontalnoj traci i ima manju akceleraciju na kosini, jer se kotrlja po ravnijoj kosini. Dvije kuglice počinju se gibati u isto vrijeme, ali kuglica A starta iz položaja koji je iza kuglice B i ima veću početnu brzinu. Dvije kuglice dolaze do rubova horizontalne podloge u istom trenutku. Kuglica A prestiže kuglicu B kada se počnu gibati niz kosinu. Iako obje kuglice ubrzaju na kosini, kuglica B ima veću akceleraciju. Kada kuglica B postigne istu brzinu kao kuglica A, i dalje se nalazi iza kuglice A. Za kratko vrijeme razmak među kuglicama ostaje gotovo konstantan što znači da kuglice imaju istu brzinu. Kuglica B počinje se približavati kuglici A, ali kosina završi prije nego li kuglica B prestigne kuglicu A. Gibanja su prikazana grafički na slici 6(b) te nisu pokazana učenicima kako bi oni donijeli zaključke na temelju onoga što su vidjeli. |
||
Gibanja su prikazana istodobno te se pitalo učenike: „Kako se odnose akceleracije?“ Točno razmišljanje bi ovako zvučalo: U trenutku kada su obje kuglice na početku kosina, brzina kuglice B je manja od brzine kuglice A, ali kasnije obje imaju istu brzinu. Brzina kuglice B više se povećava za isto vrijeme. Zato kuglica B ima veću akceleraciju od A. |
||
Mnogi učenici tvrde kako obje kuglice imaju istu akceleraciju što je pogrešno. Demonstrator usmjerava pozornost učenika na trenutne brzine kuglica u dvama različitim trenucima kako bi učenici usporedili njihove akceleracije. Učenici odrede promjenu brzine za svaku kuglicu i vremenski interval potreban za te promjene. Zatim usporede odnos ![]() |